irajector

ویدئو پروژکتورها ابزارهای بسیار جالبی هستند و می توانند تصویر را روی پرده در اندازه های مختلف نمایش دهند. در سال های اخیز به واسطه رشد تکنولوژی و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت های بسیار جالبی در زمینه ویدئو پروژکتورها صورت گرفته است و ما توانائی انجام این شکل از فعالیت ها را که بعضی از آنها در ایران برای اولین بار انجام گرفته است داریم و شما می توانید در امور تبلیغاتی و چنین مواردی از ما مشاوره بگیرید و پروژه های خود را به ما بسپارید.

ویدئو پروژکتورها به واسطه اینکه تصویرشان می توان روی سطوح مختلفی تشکیل شود قابلیت های فراوانی پیدا می کنند که برخی از آنها عبارت اند از :

1. Multi Projection
2. Video Mapping
Multi Projection یعنی کنار هم قرار دادن چندین پروژکتور و تاباندن تصویر آنها روی سطحی مشخص و سپس یکی کردن تصویر حاصل از آنها برای ایجاد تصاویری پرنورتر و با رزولوشن بسیار بیشتر. مثلا فرض کنید 4 پروژکتور با رزولوشن FHD یا همان 1920X1080 را که شدت روشنائی هر کدام نیز 4000 Lumens است کنار هم قرار دهیم. ترتیب قرار دهی مثلا می تواند به صورت آرایه ای 2X2 باشد. خروجی تصویر بسیار جالب خواهد بود. شدت روشنائی 4 پروژکتور با هم جمع شده و شدت تصویری برابر 16000 Lumens را ایجاد می کنند. همچنین پیکسل ها نیز با هم جمع شده و رزولوشن بسیار بالا ئی در حدود 3800X2100 پیکسل را تشکیل می دهند. شکل زیر این موضوع را بهتر نشان می دهد.

طبقه بندی موضوعی

تکنولوژی های تولید تصویر DLP و LCD

تولید تصویر در ویدئو پروژکتورها توسط 2 تکنولوژی عمده صورت می گیرد. DLP و LCD . در بسیاری از موارد ممکن است شما ویدئو پروژکتوری را خریداری کرده باشید بدون اینکه اصلا بدانید تکنولوژی به کار رفته در آن از چه نوع است.


اما به راستی کدام یک از این دو بهتر اند؟


جواب ساده است هیچ کدام از دیگری بهتر نیست. هر دو این تکنولوژی ها مزایا و محدودیت هائی دارند. به عبارت دیگر هر دو تکنولوژی بهتر از آن هستند که استفاده می شوند. البته مهم است که بدانید تکنولوژی سومی نیز در دنیای ویدئو پروژکتورها وجود دارد که به LCoS معروف است. این تکنولوژی بیشتر توسط Canon , JVC و Sony استفاده می شود. بسیاری از ویدئو پروژکتورهای عالی بوسیله این تکنولوژی ساخته شده اند. در این مقاله در مورد این تکنولوژی بحث نخواهیم کرد و آن را به مقاله ای دیگر واگذار می کنیم.


3LCD یا LCD ؟


ممکن است قبل از این واژه 3LCD را در مقالات و سایت های مربوط به ویدئو پروژکتور دیده باشید. امروزه ویدئو پروژکتورهای LCD در واقع همان 3LCD هستند و بیشتر به نظر می آید که واژه 3LCD برای تمایز بین ویدئو پروژکتورها از صفحه نمایش های مبتنی بر LCD استفاده می شود. در ویدئو پروژکتورهای LCD همیشه از 3 پنل LCD استفاده می شود. و هیچگونه تفاوت تکنیکی بین LCD و 3LCD وجود ندارد.


چه تکنولوژی بازار را رهبری می کند؟

به نظر می رسد تکنولوژی DLP کمی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته در بازار کشورهای مختلف ممکن است این موضوع متفاوت باشد. بسیاری از بهترین ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار از تکنولوژی LCD استفاده می کنند. بنابراین به طور قطعی از دیدگاه بازار هیچ کدام برنده مطلق نیستند. 


تفاوت های تکنیکی بین 3LCD و DLP 

LCD یا Liquid Crystal Display

پروژکتورهای با این تکنولوژی شامل 3 پنل شیشه ای مجزا هستند یکی برای رنگ قرمز یکی برای آبی و یکی برای سبز. هر پنل LCD شامل هزاران یا میلیون ها کریستال مایع هستند که می توانند در حالت باز یا بسته و یا نیمه باز قرار گیرند و نور را عبور دهند یا سد کنند یا بخشی از آن را عبور دهند. هر کریستا مایع در حکم یک پیکسل تصویر است. مقدار نوری که هر کریستال مایع عبور می دهد متناظر با شدت نورانیت همام پیکسل در تصویر است و بدین ترتیب تصویر تشکیل می شود. شکل زیر نحوه کارکرد یک ویدئو پروژکتور مبتنی بر تکنولوژی 3LCD را نمایش می دهد. 


یک منبع نوری که همان لامپ ویدئو پروژکتور است نور سفید را تولید می کند و این نور توسط آینه های مخصوص به 3 رنگ قرمز ، آبی و سبز تفکیک می شوند. سپس هر پنل LCD با دریافت سیگنال الکتریکی تشکیل تصویر می دهد و سپس 3 تصویر ایجاد شده توسط منشوری دوباره ترکیب شده و تصویری کامل را تشکیل می دهند. تصویر ایجاد شده توسط لنز ویدئو پروژکتور روی پرده نمایش تشکیل می گردد. 


DLP یا Digital Light Processing 

این تکنولوژی اختصاصا در اختیار کمپانی Texas Instrument قرار دارد . DLP کاملا متفاوت از LCD کار می کند و بر خلاف LCD که بر مبنای پنلی شیشه ای و عبور نور از آن استوار است بر مبنای بازتاب نور کار می کند. یک چیپ DLP از میلیون ها سطح آینه ای بسیار کوچک تشکیل شده است که هر آینه در واقع یک پیکسل تصویر را نمایش می دهد. 

در ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر DLP نور مستقیما به سطح چیپ برخورد کرده و هر آینه با حرکتی که دارد نور را به لنز پروژکتور جهت نمایش آن پیکسل و یا خارج از لنز جهت عدم نمایش آن هدایت می کند. 




در ویدئو پروژکتور های گران قیمت از 3 چیپ DLP استفاده می شود. هر کدام برای یکی از رنگ های آبی و قرمز و سبز . همچنین یک چرخ فیلتر یا Filter Wheel وجود دارد که نورهای رنگی را تولید می کند. 


مزایای DLP


چیپ تصویر بسته 

بیشتر چیپ های DLP بصورت بسته هستند و از این جهت گرد و غبار نمی تواند وارد آن شود. وجود گرد و غبار می تواند خود را به صورت لکه هائی تیره روی تصویر نشان دهد که رفع آن نیز به آسانی امکان پذیر نیست. پنل های LCD دارای سیستم بسته نیستند و گرد و غبار می تواند نفوذ کرده و روی تصویر دیده شود. این موضوع مخصوصا هنگامی تشدید می شود که فیلتر هوای این ویدئو پروژکتورها در زمان مناسب تعویض و یا تمیز نگردد. 


بی نیاز بودن به فیلتر 

پروژکتورهای DLP به دلیل بسته بودن چیپ شان نیازی به فیلتر هوا ندارند. بنابراین به دلیل عدم نیاز به تمیز کردن و یا تعویض فیلتر نگهداری شان ساده تر است. بعضی از تولید کنندگان پروژکتورهای مبتنی بر DLP عنوان می کنند که ویدئو پروژکتورهایشان بی نیاز از نگهداری یا Maintenance Free هستند. و فقط تمیز کزدن بدنه و لنز و تعویض لامپ وجود دارد. بعضی دیگر این قدر مطمئن صحبت نمی کنند و توصیه می کنند که هر از گاهی توسط یک مکنده مانند جاروبرقی گرد و غبار وارد شده به ویدئو پروژکتور را خارج کنید. بیشتر ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر DLP دارای فیلتر تصویه هوا نیستند. اما بعضی از انواع گران قیمت که مبتنی بر 3 چیپ DLP می باشند دارای فیلتر هوا نیز می باشند. در بیشتر پروژکتور های مبتنی بر DLP بیشتر قطعات بجز چیپ DLP بصورت بسته نیستند و گرد و غبار می تواند روی آنها تاثیر بگذارد. به طور مثال گرد و غبار روی چرخ فیلتر می تواند در کیفیت تصویر تاثیر داشته باشد. همچنین ذرات گرد و غبار می توانند هنگام برخورد با لامپ ویدئو پروژکتور بسوزند و به آن بچسبند و بدین ترتیب در طول زمان از شدت نور خروجی بکاهند. مقداری که یک پروژکتور بدون فیلتر می تواند در اثر گرد و غبار دچار مشکل گردد به میزان گرد و غبار محیط بستگی دارد. شرکت Texas Instrument که سازنده چیپ های DLP می باشد عنوان می کند که مقدار گرد و غبار موجود در یک اتاق معمولی روی ویدئو پروژکتوری با تکنولوژی DLP و بدون فیلتر هوا تاثیر منفی ندارد. 

کسانی که استفاده از فیلتر هوا را توصیه می کنند معتقد اند که بنود فیلتر در طول زمان می تواند شدت نور خروجی را کاهش دهد. 

بعضی از تولید کنندگان ویدئو پروژکتور مانند Mitsubishi چرخ فیلتر را نیز از گرد و غبار دور نگه می دارند و در واقع چرخ فیلتر را درون محفظه ای قرار می دهند که گرد و غبار وارد آن نشود. 

کسانیکه مخالف استفاده از فیلتر هوا در پروژکتورهای DLp هستند معتقد اند که کاربران معمولا به موقع فیلتر را تمیز یا تعویض نمی کنند و این باعث می شود گردش هوا به راحتی اتفاق نیفتد و دمای ویدئو پروژکتور بالا رود و طول عمر قطعات کاهش یابد. 









فروش پروژکتورهای پیشرفته و برند توسط ایراژکتور


  • ویدئو پروژکتور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی