irajector

ویدئو پروژکتورها ابزارهای بسیار جالبی هستند و می توانند تصویر را روی پرده در اندازه های مختلف نمایش دهند. در سال های اخیز به واسطه رشد تکنولوژی و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت های بسیار جالبی در زمینه ویدئو پروژکتورها صورت گرفته است و ما توانائی انجام این شکل از فعالیت ها را که بعضی از آنها در ایران برای اولین بار انجام گرفته است داریم و شما می توانید در امور تبلیغاتی و چنین مواردی از ما مشاوره بگیرید و پروژه های خود را به ما بسپارید.

ویدئو پروژکتورها به واسطه اینکه تصویرشان می توان روی سطوح مختلفی تشکیل شود قابلیت های فراوانی پیدا می کنند که برخی از آنها عبارت اند از :

1. Multi Projection
2. Video Mapping
Multi Projection یعنی کنار هم قرار دادن چندین پروژکتور و تاباندن تصویر آنها روی سطحی مشخص و سپس یکی کردن تصویر حاصل از آنها برای ایجاد تصاویری پرنورتر و با رزولوشن بسیار بیشتر. مثلا فرض کنید 4 پروژکتور با رزولوشن FHD یا همان 1920X1080 را که شدت روشنائی هر کدام نیز 4000 Lumens است کنار هم قرار دهیم. ترتیب قرار دهی مثلا می تواند به صورت آرایه ای 2X2 باشد. خروجی تصویر بسیار جالب خواهد بود. شدت روشنائی 4 پروژکتور با هم جمع شده و شدت تصویری برابر 16000 Lumens را ایجاد می کنند. همچنین پیکسل ها نیز با هم جمع شده و رزولوشن بسیار بالا ئی در حدود 3800X2100 پیکسل را تشکیل می دهند. شکل زیر این موضوع را بهتر نشان می دهد.

طبقه بندی موضوعی

۱۶ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

تفاوت های تکنیکی بین 3LCD و DLP

LCD یا Liquid Crystal Display
پروژکتورهای با این تکنولوژی شامل 3 پنل شیشه ای مجزا هستند یکی برای رنگ قرمز یکی برای آبی و یکی برای سبز. هر پنل LCD شامل هزاران یا میلیون ها کریستال مایع هستند که می توانند در حالت باز یا بسته و یا نیمه باز قرار گیرند و نور را عبور دهند یا سد کنند یا بخشی از آن را عبور دهند. هر کریستا مایع در حکم یک پیکسل تصویر است. مقدار نوری که هر کریستال مایع عبور می دهد متناظر با شدت نورانیت همام پیکسل در تصویر است و بدین ترتیب تصویر تشکیل می شود. شکل زیر نحوه کارکرد یک ویدئو پروژکتور مبتنی بر تکنولوژی 3LCD را نمایش می دهد. 

یک منبع نوری که همان لامپ ویدئو پروژکتور است نور سفید را تولید می کند و این نور توسط آینه های مخصوص به 3 رنگ قرمز ، آبی و سبز تفکیک می شوند. سپس هر پنل LCD با دریافت سیگنال الکتریکی تشکیل تصویر می دهد و سپس 3 تصویر ایجاد شده توسط منشوری دوباره ترکیب شده و تصویری کامل را تشکیل می دهند. تصویر ایجاد شده توسط لنز ویدئو پروژکتور روی پرده نمایش تشکیل می گردد. 

DLP یا Digital Light Processing 
این تکنولوژی اختصاصا در اختیار کمپانی Texas Instrument قرار دارد . DLP کاملا متفاوت از LCD کار می کند و بر خلاف LCD که بر مبنای پنلی شیشه ای و عبور نور از آن استوار است بر مبنای بازتاب نور کار می کند. یک چیپ DLP از میلیون ها سطح آینه ای بسیار کوچک تشکیل شده است که هر آینه در واقع یک پیکسل تصویر را نمایش می دهد. 
در ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر DLP نور مستقیما به سطح چیپ برخورد کرده و هر آینه با حرکتی که دارد نور را به لنز پروژکتور جهت نمایش آن پیکسل و یا خارج از لنز جهت عدم نمایش آن هدایت می کند. 



در ویدئو پروژکتور های گران قیمت از 3 چیپ DLP استفاده می شود. هر کدام برای یکی از رنگ های آبی و قرمز و سبز . همچنین یک چرخ فیلتر یا Filter Wheel وجود دارد که نورهای رنگی را تولید می کند. 










قابلیت Lens Shift لنز پروژکتورها


قبل از شرح این قابلیت اجازه دهید با مفهوم Lens offset آشنا شویم.

در بسیاری از پروژکتورها مرکز تصویر درست روبروی لنز تشکیل نمی شود. یعنی اگر تصویر را به شکل مستطیل تصور کنیم مرکز این مستطیل روبروی لنز نیست. این به این خاطر است که تصویر بالاتر از پروژکتور تشکیل شود و مجبور نباشیم پروژکتور را به سمت بالا کج کنیم.

شکل فوق Offset لنز را نشان میدهد. همانطور که ملاحظه می کنید تصویر بالاتر از پروژکتور تشکیل شده است. اگر پروژکتور دارای offset نباشد مثلا در یک کلاس درس پروژکتور باید درست جلوی پرده و در ارتفاعی پائین قرار گیرد. که این موضوع مشکلاتی را هم برای نصب پروژکتور ایجاد می کند و هم مانع دید پرده نمایش می شود. ولی هنگامی که تصویر دارای offset باشد پروژکتور را می توان نزدیک سقف نصب کرد و کار بسیار آسان می شود. البته در این حالت همانطور که پیداست پروژکتور باید برعکس نصب شود.

شکل فوق قرار گیری پروژکتور را در حالت نصب روی سقف و قرار گرفتن روی زمین نشان می دهد. همانطور که می بینید با بودن offset نصب راحت تر انجام می شود.offset معمولا به صورت درصد بیان می شود و این مقدار بیان کننده مقداری از انتقال تصویر به بالا و یا پائین است. offset برابر با 0 درصد یعنی مرکز لنز درست روبروی مرکز تصویر است و offset برابر 100 درصد یعنی تمام تصویر بالای لنز تشکیل می شود. شکل فوق offset بیشتر از 100 درصد را نشان می دهد. و تصویر ماقبل آخر offset برابر 100 درصد را نشان می دهد.

معمولا پروژکتورهای ارزان قیمت دارای offset ثابت هستند ولی پروژکتورهای حرفه ای تر و البته گران قیمت تر دارای این قابلیت هستند که offset لنز را تغییر داده و تصویر را بالا و پائین کرده و حتی تصویر را به سمت چپ یا راست حرکت دهید. این قابلیت به Lens Shift نیز شناخته می شود.

در تصویر فوق قابلیت Lens shift را در دو محور عمودی و افقی ملاحظه می کنید.

قابلیت lens shift را نباید با Keystone correction اشتباه کرد. پروژکتورها اصولا به این شکل طراحی شده اند که به شکا افقی قرار گیرند و زاویه دار نصب نشوند. هنگامیکه پروژکتور دقیقا افقی نصب شود تصویر هم شکل مستطیل دارد ولی اگر کمی زاویه دار نصب شود تصویر ذوزنقه ای شکل می شود. در این حالت با استفاده از تنظیمی نرم افزاری درون پروژکتور به نام keystone correction این مشکل را می توان برطرف کرد.

optical lens shift عملی فیزیکی است که لنز انجام می دهد و کل تصویر را به بالا و پائین و چپ و راست منتقل می کند. در حالیکه keystone correction عملی نرم افزاری است.





تجهیزات پیشرفته  ویدئو پروژکتور های شرکت ایراژکتور

پروژکتورهای سینمای خانگی

هرچند که از پروژکتورهای ماتی مدیا و البته تمام پروژکتورها برای نمایش فیلم می توان استفاده کرد ولی پروژکتورهای سینمائی برای این منظور مناسب تر اند و کیفیت تصویر بسیار بالاتری را تولید می کنند. این پروژکتورها معمولا دارای شدت روشنائی کمتر از 2500َ ANSI LUMENS هستند و دارای رنج زوم اپتیکال قوی می باشند. این پروژکتورها معمولا برای استفاده در اتاق نشیمن و یا اتاقی برای نمایش فیلم نصب می شوند. در این چنین مکان هائی کنترل نور محیطی معمولا قابل کنترل است و می توان نور محیط را بسیار کم کرد. یکی از ویژگی های اساسی این پروژکتورها نسبت کنتراست بسیار بالای چنین پروژکتورهائی است. هر چه نسبت کنتراست بالاتر باشد تصویر بهتر به نظر می آید و اختلاف تاریکی و روشنائی بیشتر است. معمولا چنین پروژکتورهائی دارای نسبت کنتراست 50000 به 1 و یا بهتر می باشند.


تلویزیون ها معمولا تا سایز 55 اینچ قیمت معقولی دارند ولی اگر مایلید تصویر بزرگ تری داشته باشید و حس سینما را در خانه تجربه کنید می توانید به سراغ این پروژکتورها بروید.


پروژکتورهای سینمای خانگی معمولا از تکنولوژی های تولید تصویر DLP ، LCD و یا LCoS استفاده می کنند. برای آشنائی با اصطلاحات به کار رفته در این مقاله به انتهای این مقاله مراجعه کنید.


سیستم خنک کنندگی این پروژکتورها معمولا بسیار کم صدا هستند تا در حین تماشای فیلم ایجاد مشکل ننمایند.


این پروژکتورها در حال حاضر دارای رزولوشن یا کیفیت تصویر FHD و یا 4K هستند که البته نوع 4K بسیار گران قیمت است. البته امروزه مرز بین پروژکتورهای مالتی مدیا و سینمای خانگی بسیار باریک شده است و شرکت های تولید کننده پروژکتورهائی با مشخصات نزدیک به سینمای خانگی تولید می کنند که در واقع پروژکتورهای سینمای خانگی نیستند. شدت روشنائی این پروژکتورها معمولا بالای 3000 ANSI LUMENS است و کنتراست خیلی خوبی ندارند و رنج زوم اپتیکی کمتر از 2 برابر ارائه می کنند. البته این به این معنی نیست که با این پروژکتورها نمی توان فیلم تماشا کرد ولی باید در نظر داشت که پروژکتورهای سینمای خانگی به پروژکتورهای مالتی مدیا متفاوت هستند. همانطور که پیشتر اشاره شد پروژکتورهای سینمای خانگی به محیطی بسیار تاریک برای نشان دادن بالاترین کیفیت تصویر احتیاج دارند اگر نمی توانید محیط تان را تاریک کنید شاید تفاوت کیفیتی بین یک پروژکتور سینمای خانگی با یک پروژکتور مالتی مدیا مشاهده نشود.






تکنولوژی های تولید تصویر DLP و LCD

تولید تصویر در ویدئو پروژکتورها توسط 2 تکنولوژی عمده صورت می گیرد. DLP و LCD . در بسیاری از موارد ممکن است شما ویدئو پروژکتوری را خریداری کرده باشید بدون اینکه اصلا بدانید تکنولوژی به کار رفته در آن از چه نوع است.


اما به راستی کدام یک از این دو بهتر اند؟


جواب ساده است هیچ کدام از دیگری بهتر نیست. هر دو این تکنولوژی ها مزایا و محدودیت هائی دارند. به عبارت دیگر هر دو تکنولوژی بهتر از آن هستند که استفاده می شوند. البته مهم است که بدانید تکنولوژی سومی نیز در دنیای ویدئو پروژکتورها وجود دارد که به LCoS معروف است. این تکنولوژی بیشتر توسط Canon , JVC و Sony استفاده می شود. بسیاری از ویدئو پروژکتورهای عالی بوسیله این تکنولوژی ساخته شده اند. در این مقاله در مورد این تکنولوژی بحث نخواهیم کرد و آن را به مقاله ای دیگر واگذار می کنیم.


3LCD یا LCD ؟


ممکن است قبل از این واژه 3LCD را در مقالات و سایت های مربوط به ویدئو پروژکتور دیده باشید. امروزه ویدئو پروژکتورهای LCD در واقع همان 3LCD هستند و بیشتر به نظر می آید که واژه 3LCD برای تمایز بین ویدئو پروژکتورها از صفحه نمایش های مبتنی بر LCD استفاده می شود. در ویدئو پروژکتورهای LCD همیشه از 3 پنل LCD استفاده می شود. و هیچگونه تفاوت تکنیکی بین LCD و 3LCD وجود ندارد.


چه تکنولوژی بازار را رهبری می کند؟

به نظر می رسد تکنولوژی DLP کمی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. البته در بازار کشورهای مختلف ممکن است این موضوع متفاوت باشد. بسیاری از بهترین ویدئو پروژکتورهای موجود در بازار از تکنولوژی LCD استفاده می کنند. بنابراین به طور قطعی از دیدگاه بازار هیچ کدام برنده مطلق نیستند. 


تفاوت های تکنیکی بین 3LCD و DLP 

LCD یا Liquid Crystal Display

پروژکتورهای با این تکنولوژی شامل 3 پنل شیشه ای مجزا هستند یکی برای رنگ قرمز یکی برای آبی و یکی برای سبز. هر پنل LCD شامل هزاران یا میلیون ها کریستال مایع هستند که می توانند در حالت باز یا بسته و یا نیمه باز قرار گیرند و نور را عبور دهند یا سد کنند یا بخشی از آن را عبور دهند. هر کریستا مایع در حکم یک پیکسل تصویر است. مقدار نوری که هر کریستال مایع عبور می دهد متناظر با شدت نورانیت همام پیکسل در تصویر است و بدین ترتیب تصویر تشکیل می شود. شکل زیر نحوه کارکرد یک ویدئو پروژکتور مبتنی بر تکنولوژی 3LCD را نمایش می دهد. 


یک منبع نوری که همان لامپ ویدئو پروژکتور است نور سفید را تولید می کند و این نور توسط آینه های مخصوص به 3 رنگ قرمز ، آبی و سبز تفکیک می شوند. سپس هر پنل LCD با دریافت سیگنال الکتریکی تشکیل تصویر می دهد و سپس 3 تصویر ایجاد شده توسط منشوری دوباره ترکیب شده و تصویری کامل را تشکیل می دهند. تصویر ایجاد شده توسط لنز ویدئو پروژکتور روی پرده نمایش تشکیل می گردد. 


DLP یا Digital Light Processing 

این تکنولوژی اختصاصا در اختیار کمپانی Texas Instrument قرار دارد . DLP کاملا متفاوت از LCD کار می کند و بر خلاف LCD که بر مبنای پنلی شیشه ای و عبور نور از آن استوار است بر مبنای بازتاب نور کار می کند. یک چیپ DLP از میلیون ها سطح آینه ای بسیار کوچک تشکیل شده است که هر آینه در واقع یک پیکسل تصویر را نمایش می دهد. 

در ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر DLP نور مستقیما به سطح چیپ برخورد کرده و هر آینه با حرکتی که دارد نور را به لنز پروژکتور جهت نمایش آن پیکسل و یا خارج از لنز جهت عدم نمایش آن هدایت می کند. 




در ویدئو پروژکتور های گران قیمت از 3 چیپ DLP استفاده می شود. هر کدام برای یکی از رنگ های آبی و قرمز و سبز . همچنین یک چرخ فیلتر یا Filter Wheel وجود دارد که نورهای رنگی را تولید می کند. 


مزایای DLP


چیپ تصویر بسته 

بیشتر چیپ های DLP بصورت بسته هستند و از این جهت گرد و غبار نمی تواند وارد آن شود. وجود گرد و غبار می تواند خود را به صورت لکه هائی تیره روی تصویر نشان دهد که رفع آن نیز به آسانی امکان پذیر نیست. پنل های LCD دارای سیستم بسته نیستند و گرد و غبار می تواند نفوذ کرده و روی تصویر دیده شود. این موضوع مخصوصا هنگامی تشدید می شود که فیلتر هوای این ویدئو پروژکتورها در زمان مناسب تعویض و یا تمیز نگردد. 


بی نیاز بودن به فیلتر 

پروژکتورهای DLP به دلیل بسته بودن چیپ شان نیازی به فیلتر هوا ندارند. بنابراین به دلیل عدم نیاز به تمیز کردن و یا تعویض فیلتر نگهداری شان ساده تر است. بعضی از تولید کنندگان پروژکتورهای مبتنی بر DLP عنوان می کنند که ویدئو پروژکتورهایشان بی نیاز از نگهداری یا Maintenance Free هستند. و فقط تمیز کزدن بدنه و لنز و تعویض لامپ وجود دارد. بعضی دیگر این قدر مطمئن صحبت نمی کنند و توصیه می کنند که هر از گاهی توسط یک مکنده مانند جاروبرقی گرد و غبار وارد شده به ویدئو پروژکتور را خارج کنید. بیشتر ویدئو پروژکتورهای مبتنی بر DLP دارای فیلتر تصویه هوا نیستند. اما بعضی از انواع گران قیمت که مبتنی بر 3 چیپ DLP می باشند دارای فیلتر هوا نیز می باشند. در بیشتر پروژکتور های مبتنی بر DLP بیشتر قطعات بجز چیپ DLP بصورت بسته نیستند و گرد و غبار می تواند روی آنها تاثیر بگذارد. به طور مثال گرد و غبار روی چرخ فیلتر می تواند در کیفیت تصویر تاثیر داشته باشد. همچنین ذرات گرد و غبار می توانند هنگام برخورد با لامپ ویدئو پروژکتور بسوزند و به آن بچسبند و بدین ترتیب در طول زمان از شدت نور خروجی بکاهند. مقداری که یک پروژکتور بدون فیلتر می تواند در اثر گرد و غبار دچار مشکل گردد به میزان گرد و غبار محیط بستگی دارد. شرکت Texas Instrument که سازنده چیپ های DLP می باشد عنوان می کند که مقدار گرد و غبار موجود در یک اتاق معمولی روی ویدئو پروژکتوری با تکنولوژی DLP و بدون فیلتر هوا تاثیر منفی ندارد. 

کسانی که استفاده از فیلتر هوا را توصیه می کنند معتقد اند که بنود فیلتر در طول زمان می تواند شدت نور خروجی را کاهش دهد. 

بعضی از تولید کنندگان ویدئو پروژکتور مانند Mitsubishi چرخ فیلتر را نیز از گرد و غبار دور نگه می دارند و در واقع چرخ فیلتر را درون محفظه ای قرار می دهند که گرد و غبار وارد آن نشود. 

کسانیکه مخالف استفاده از فیلتر هوا در پروژکتورهای DLp هستند معتقد اند که کاربران معمولا به موقع فیلتر را تمیز یا تعویض نمی کنند و این باعث می شود گردش هوا به راحتی اتفاق نیفتد و دمای ویدئو پروژکتور بالا رود و طول عمر قطعات کاهش یابد. 









فروش پروژکتورهای پیشرفته و برند توسط ایراژکتور


پروژکتور Panasonic EX800

پروژکتوری حرفه ای با رزولوشن XGA یا 1024X768 پیکسل مناسب سالن های بزرگ با قابلیت تعویض لنز و Digital Link جهت ارسال اطلاعات با استفاده از کابل LAN 

این پروژکتور را در چند کلمه به این صورت می توان خلاصه کرد. پروژکتوری مناسب سالن های بزرگ با رزولوشن XGA یا 1024X768 پیکسل با قابلیت تعویض لنز و امکاناتی همچون Optical Lens Shift یا قابلیت بالا و پائین کردن تصویر و قابلیت چرخش 360 درجه ای پروژکتور . این پروژکتور همچنین از نوع ثابت است و برای حمل و نقل چندان مناسب نیست.

حال به بررسی مفصل این دستگاه می پردازیم.

رزولوشن یا کیفیت تصویر XGA یا 1024X768 پیکسل است. این رزولوشن برای مواردی همچون کنفرانس و آموزش مناسب است و اگر فاصله ناظر تا پرده به اندازه کافی زیاد باشد کیفیت خوبی را به نمایش می گذارد. ولی اگر فاصله بیننده تا صفحه نمایش کم باشد پیکسل ها توسط چشم تفکیک می شوند و تصاویر چندان دلچسب نیست. برای درک بهتر موضوع به تصویر زیر مراجعه کنید. 


تصویر فوق نشان میدهد که هرچه رزولوشن بیشتر شود لازم است به صفحه نمایش نزدیک تر شویم. برای مثال در پروژکتوری با رزولوشن XGA حداقل فاصله باید حدود 5 برابر قطر تصویر باشد تا پیکسل ها تفکیک نشوند و تصویر یکدست دیده شود. خلاصه مطلب اینکه اگر رزولوشن های بالا مثل FULL HD را انتخاب می کنید باید به این نکته توجه کنید که کسانی که فاصله زیادی تا تصویر دارند ممکن است از این رزولوشن بالا نتوانند استفاده کنند. بنابراین باید به این مورد توجه داشت. برای سالن های کنفرانس که ناظرین فاصله کافی از صفحه دارند این رزولوشن کفایت می کند و لازم نیست هزینه زیادی را برای رزولوشن های بالاتر بپردازید. 

شدت روشنائی این پروژکتور 7500 ANSI LUMENS است که این روشنائی برای سالن های  بزرگ کافی به نظر می رسد. همچنین کنتراست تصویر نسبت 5000 به 1 است که تصاویری با کیفیت را تولید می کند. با چنین شدت روشنائی می توان در شرایط مناسب تصاویری با قطرحتی تا 10 متر تولید کرد. 


جدا از رزولوشن تصویر فاکتورهای دیگری نیز در کیفیت دخیل هستند. پاناسونیک در بعضی از ویدئو پروژکتورهای خود قابلیتی به نام Daylight View Basic Technology را قرار داده. این تکنولوژی اجازه می دهد در نور روز و مکان های پرنور تصاویر بهتر دیده شوند و کنتراست تصویر چندان کاهش نیابد. تصویر زیر این تکنولوژی را بهتر توضیح می دهد. 

یکی دیگر از ویژگی های تصویری این پروژکتور قابلیت اتصال دو منبع تصویر به این پروژکتور است. با اتصال دو ورودی تصویر می توانید همزمان هر دو تصویر را در حالت Side By Side یا در حالت تصویر در تصویر ببینید. 


این پروژکتور همچنین در نمایش تصاویر پزشکی نیز کاربرد دارد. در یک حالت تصویری که شبیه به استاندارد پزشکی DICOM PART14  است تصاویر X-ray خیلی واضح تر دیده می شوند. 

همچنین این پروژکتور همانند بسیاری از دستگاه های سطح بالا  امکان تنظیم دقیق رنگ را به کاربر می دهد. 

زوم اپتیکال و لنز قابل تعویض 

این پروژکتور قابلیت تعویض لنز دارد . پروژکتورهای معمولی چنین قابلیتی ندارند. البته این ویژگی ممکن است هیچ گاه به کار شما نیاید یعنی شما این پروژکتور را تهیه می کنید و از آن در مکانی ثابت استفاده می کنید. ولی جهت آشنائی با این قابلیت ادامه مطلب را ملاحظه کنید. در پروژکتورها فاکتوری به نام Throw Ratio یا نسبت بزرگنمائی وجود دارد که تعیین می کند اندازه تصویر تشکیل شده روی پرده برای فاصله ای مشخص چه اندازه است. نسبت بزرگنمائی نسبت فاصله پروژکتور تا پرده نمایش به طول تصویر تشکیل شده روی پرده است. هرچه این عدد کوچکتر باشد تصویر تشکیل شده روی پرده برای فاصله ای مشخص بزرگ تر است و برعکس. در این پروژکتور لنز استاندارد آن دارای نسبت بزرگنمائی بین 1.7 تا 2.8 است. این لنز علاوه بر رنج وسیع زوم قابلیت تشکیل تصویر در اندازه های متفاوتی را برایتان ایجاد می کند. عدد 1.7 در نسبت بزرگنمائی این پروژکتور به این معنی است که مثلا اگر 1.7 متر از صفحه نمایش فاصله داشته باشیم طول تصویر ایجاد شده روی پرده 1 متر خواهد بود. و چون نسبت تصویر در این رزولوشن 4 به 3 است ارتفاع یا عرض تصویر نیز 0.75 متر خواهد بود. Panasonic تعدادی لنز را به شکل اضافی برای این پروژکتور طراحی و ساخته است که اگر به نسبت های بزرگنمائی دیگری احتیاج دارید می توانید از آنها استفاده کنید. در واقع لنزهائی با Throw Ratio بین 0.8 تا 7.2 را می توانید توسط لنزهای اضافی در تولید کنید. شکل زیر نشان می دهد که چگونه با استفاده از لنزهای جانبی می توانید از فواصل مختلف تصویر مشخصی را تولید کنید. 

نصب 

از دیگر ویژگی های حرفه ای این پروژکتور قابلیت حرکت تصویر و نصب پروژکتور در زاویه دلخواه است. پروژکتورهای حرفه ای قابلیتی به نام Optical Lens Shift دارند که این امکان را می دهد که بدون حرکت دادن پروژکتور تصویر را به سمت بالا و پائین و چپ و راست حرکت داده و دقیقا تصویر را با محل نمایش تنظیم کنیم. این پروژکتور چنین قابلیتی دارد. 

دیگر ویژگی بسیار عالی این پروژکتور قابلیت نصب پروژکتور در هر زاویه ای است. پروژکتورهای معمولی را نمی توان بیش از مقدار مشخصی زاویه داد. زیرا این کار باعث می شود عمر لامپ دستگاه به شدت کم شود. اما این پروژکتور این قابلیت را دارد که مثلا پروژکتور را 90 درجه به سمت بالا گرفته و مثلا تصویر را روی سقف تشکیل دهیم.البته برای این کار باید تنظیماتی را درون منوی پروژکتور ست کنیم. 

نگهداری دستگاه 

تعمیر و نگهداری این دستگاه نیز بسیار ساده است. عمر لامپ آن حدود 4500 ساعت است که برای چنین پروژکتوری بسیار خوب است. هنگامی که تنظیم Lamp Power روی حالت اتوماتیک باشد پروژکتور به شکل هوشمند شدت روشنائی تصویر را متناسب با تصویر تنظیم کرده و از این طریق تا 27 درصد مصرف کاهش می یابد. همچنین تنظیمات رنگ نیز به شکل اتوماتیک تنظیم خواهد شد. 

فیلتر هوای این پروژکتور دارای عمر 15000 ساعت است که بسیار عالی است و یک عمر بدون مشکل برای شما کار خواهد کرد. همچنین تعویض لامپ و فیلتر هوا در این پروژکتور بسیار ساده انجام می شود. 

درگاه های ارتباطی 

یکی از مشکلات رایج در سیستم های پروژکتوری استفاده از کابل های با طول بلند است. وقتی طول کابل HDMI و یا VGA زیاد باشد نویز می تواند کیفیت تصویر را به شدت کاهش دهد. در این نسل از پروژکتور تکنولوژی جدیدی به نام  Digital Link معرفی شد. با این تکتولوژی می توانید تصاویر و اطلاعات را با استفاده از یک کابل CAT5e به پروژکتور منتقل کنید. نکته جالب اینجاست که طول کابل می تواند تا 100 متر باشد و این ویژگی بسیار ارزشمندی است. در بسیاری مواقع فاصله کامپیوتر تا پروژکتور ممکن است زیاد باشد و این تکنولوژی در این مواقع می تواند بسیار مفید باشد.

می توانید از طریق ارتباط LAN پروژکتور را به کامپیوتر متصل کنید و آن را کنترل کنید. 

جمع بندی 

پروژکتوری با امکانات بسیار گسترده مناسب سالن های بزرگ و متوسط. اگر به رزولوشن بالاتر و شدت تصویر بیشتر احتیاج دارید می توانید مدل های دیگر را مورد بررسی قرار دهید. 




ویدئو پروژکترهای شرکت ایراژکتور


هر آنچه باید در مورد لنز ویدئو پروژکتورها بدانید

در این مقاله با ساختمان سیستم اپتیکی لنز ویدئو پروژکتورها و تشکیل تصویر در آنها آشنا می شویم.

برای شروع مطلب از تشکیل تصویر در ویدئو پروژکتورها شروع می کنیم. همه انواع ویدئو پروژکتورها دارای سنسور تولید تصویر هستند. تکنولوژی های رایج تولید تصویر عبارت اند از DLP ، LCD  و LCOS . در این مقاله با این مبحث سروکار نداریم. و البته نوع تکنولوژی تولید تصویر در بحث ما هیچ گونه اشکالی ایجاد نمی کند.

احتمالا با عدسی های محدب آشنائی دارید. عدسی های محدب شبیه ذره بین ها هستند و پرتوهای موازی نور را در نقطه ای به نام کانون متمرکز می کنند. دقیقا وقتی بوسیله یک ذره بین نور خورشید را روی تکه ای کاغذ متمرکز می کنیم تصویر خورشید را روی کاغذ ایجاد می کنیم.

در شکل فوق با کانون و فاصله کانونی در عدسی های محدب آشنا می شوید. عدسی محدب در واقع عدسی ای است که مرکز آن از لبه های آن ضخیم تر است و همانند ذره بین عمل می کند. فاصله کانونی نیز فاصله کانون تا لنز است.

عدسی های محدب ویژگی جالب دیگری نیز دارند و آن قابلیت تشکیل تصویر است.

در شکل فوق چگونگی تشکیل تصویر را در عدسی های محدب می بینید. فرض کنید فلش سمت چپ سنسور پروژکتور است. تصویر در آن طرف لنز به شکل معکوس تشکیل می شود. در واقع اساس ساختمان ویدئو پروژکتورها به این صورت است.

البته در عمل لنز هیچ ویدئو پروژکتوری یک تک عدسی محدب نیست. علت این امر کیفیت پائین تک عدسی هاست. در واقع مجموعه ای از عدسی ها کنار هم قرار می گیرند تا کیفیت تصویر افزایش یابد یا اصطلاحا خطاهای اپتیکی کاهش یابند.

هر چه فاصله کانونی کمتر باشد تصویر تولید شده بزرگتر است و بالعکس.

Throw Ratio یا نسبت بزرگنمائی

یکی از پارامترهای بسیار مهم در ویدئو پروژکتورها Throw Ratio یا نسبت بزرگنمائی است. این پارامتر که بصورت یک عدد بسیان می شود تعیین کننده اندازه تصویر تشکیل شده روی پرده نمایش به ازای فاصله ای مشخص است. نسبت بزرگنمائی حاصل تقسیم فاصله پروژکتور تا پرده نمایش به طول تصویر تشکیل شده روی پرده است.به شکل زیر توجه کنید.

نسبت بزرگنمائی حاصل تقسیم d بر w است. هر چه این عدد کوچکتر باشد تصویر تشکیل شده روی پرده بزرگتر خواهد بود و بالعکس. به طور مثال پروژکتوری با نسبت بزرگنمائی 2 بیان گر این است که مثلا اگر فاصله پرده تا پروژکتور 2 متر باشد طول تصویر تشکیل شده روی پرده 1 متر خواهد بود.

اگر پروژکتور دارای بزرگنمائی اپتیکال متغیر باشد طبیعتا نسبت بزرگنمائی آن هم متغیر می باشد. پروژکتورهای آموزشی ارزان قیمت معمولا دارای نسبت بزرگنمائی 1.9 تا 2.1 هستند. دیگر پروژکتورها دارای نسبت بزرگنمائی متفاوت می باشند.

معمولا پروژکتورهائی که نسبت بزرگنمائی زیر 1 دارند به پروژکتورهای Short Throw شناخته می شوند. مثلا پروژکتورهایی با نسبت بزرگنمائی 0.5 پروژکتوری Short Throw است. و معمولا پروژکتورهایی با نسبت بزرگنمائی کمتر از 0.3 نیز پروژکتورهای Ultra Short Throw نامیده می شوند. این پروژکتورها می توانند از فاصله ای بسیار کم تصویری بسیار بزرگ تولید کنند.

شکل فوق نمائی از پروژکتورهائی با نسبت های بزرگنمائی متفاوت را نشان می دهد. همانطور که ملاحظه می کنید فاصله پروژکتور تا پرده نمایش به ازای اندازه مشخصی از تصویر برای پروژکتورهای با نسبت بزرگنمائی مختلف متفاوت است.

پروژکتورها را همچنین از دیدگاه لنز ثابت و قابل تعویض نیز می توان به 2 دسته تقسیم کرد. بسیاری از ویدئو پروژکتورها دارای لنز ثابت هستند و بنابراین کاربر محدود به نسبت بزرگنمائی آن لنز است. ولی پروژکتورهای حرفه ای و سطح بالا این امکان را فراهم می کنند که کاربر لنز با نسبت بزرگنمائی موردنظر را استفاده کند. قابلیت تعویض لنز قابلیت بسیار خوبی برای استفاده از پروژکتور در موقعیت های متفاوت است.

شکل فوق پروژکتوری حرفه ای را با لنز های متفاوت نشان می دهد.

پروژکتورهایی که دارای قابلیت تعویض لنز می باشند معمولا رنج وسیعی از لنزها با نسبت بزرگنمائی های مختلف را عرضه می کنند. مثلا از نسبت بزرگنمائی 0.5 تا 9

یکی دیگر از قابلیت های موجود در ویدئو پروژکتورها قابلیت فوکوس و زوم الکترونیکی لنز است. بعضی پروژکتورها و لنزها این قابلیت را دارند که بدون دخالت دست و حتی از راه دور عمل زوم و فوکوس را انجام دهند.

همچنین لنز پروژکتورها را می توان به 2 دسته لنزهای ثابت و لنزهای زوم تقسیم کرد. لنزهای ثابت فاصله کانونی ثابتی دارند و در نتیجه نسبت بزرگنمائی ثابتی نیز دارند ولی لنزهای زوم دارای فاصله کانونی متغیر هستند و نسبت بزرگنمائی متغیری نیز دارند.

لنزهای Short Throw معمولا دارای فاصله کانونی ثابت هستند.

قابلیت Lens Shift

قبل از شرح این قابلیت اجازه دهید با مفهوم Lens offset آشنا شویم.

در بسیاری از پروژکتورها مرکز تصویر درست روبروی لنز تشکیل نمی شود. یعنی اگر تصویر را به شکل مستطیل تصور کنیم مرکز این مستطیل روبروی لنز نیست. این به این خاطر است که تصویر بالاتر از پروژکتور تشکیل شود و مجبور نباشیم پروژکتور را به سمت بالا کج کنیم.

شکل فوق Offset لنز را نشان میدهد. همانطور که ملاحظه می کنید تصویر بالاتر از پروژکتور تشکیل شده است. اگر پروژکتور دارای offset نباشد مثلا در یک کلاس درس پروژکتور باید درست جلوی پرده و در ارتفاعی پائین قرار گیرد. که این موضوع مشکلاتی را هم برای نصب پروژکتور ایجاد می کند و هم مانع دید پرده نمایش می شود. ولی هنگامی که تصویر دارای offset باشد پروژکتور را می توان نزدیک سقف نصب کرد و کار بسیار آسان می شود. البته در این حالت همانطور که پیداست پروژکتور باید برعکس نصب شود.

شکل فوق قرار گیری پروژکتور را در حالت نصب روی سقف و قرار گرفتن روی زمین نشان می دهد. همانطور که می بینید با بودن offset نصب راحت تر انجام می شود.offset معمولا به صورت درصد بیان می شود و این مقدار بیان کننده مقداری از انتقال تصویر به بالا و یا پائین است. offset برابر با 0 درصد یعنی مرکز لنز درست روبروی مرکز تصویر است و offset برابر 100 درصد یعنی تمام تصویر بالای لنز تشکیل می شود. شکل فوق offset بیشتر از 100 درصد را نشان می دهد. و تصویر ماقبل آخر offset برابر 100 درصد را نشان می دهد.

معمولا پروژکتورهای ارزان قیمت دارای offset ثابت هستند ولی پروژکتورهای حرفه ای تر و البته گران قیمت تر دارای این قابلیت هستند که offset لنز را تغییر داده و تصویر را بالا و پائین کرده و حتی تصویر را به سمت چپ یا راست حرکت دهید. این قابلیت به Lens Shift نیز شناخته می شود.

در تصویر فوق قابلیت Lens shift را در دو محور عمودی و افقی ملاحظه می کنید.

قابلیت lens shift را نباید با Keystone correction اشتباه کرد. پروژکتورها اصولا به این شکل طراحی شده اند که به شکا افقی قرار گیرند و زاویه دار نصب نشوند. هنگامیکه پروژکتور دقیقا افقی نصب شود تصویر هم شکل مستطیل دارد ولی اگر کمی زاویه دار نصب شود تصویر ذوزنقه ای شکل می شود. در این حالت با استفاده از تنظیمی نرم افزاری درون پروژکتور به نام keystone correction این مشکل را می توان برطرف کرد.

optical lens shift عملی فیزیکی است که لنز انجام می دهد و کل تصویر را به بالا و پائین و چپ و راست منتقل می کند. در حالیکه keystone correction عملی نرم افزاری است.





جزئیات لنز ویدئو پروژکتور ها

شدت روشنائی پروژکتور و عمر لامپ

شدت روشنائی پروژکتور و عمر لامپ

شدت روشنائی پروژکتور و عمر لامپ

اجازه دهید بحث را با نشان دادن مشخصات یک پروژکتور نوعی نشان دهیم.

عمر لامپ در شرایط استاندارد : 3000 ساعت

عمر لامپ در حالت Eco یا اقتصادی : 5000 ساعت

جملات بالا معمولا در مشخصات پروژکتورها دیده می شود. یعنی اینکه در حالت استاندارد عمر لامپ مقداری مشخص است و در حالت اقتصادی یا Eco عمر لامپ درصدی بیشتر است.

در عین حال همچنان استثناهائی وجود دارند. بعضی پروژکتورها عمر لامپ را در حالتی بیان می کنند که لامپ در حداکثر شدت خود کار می کند. از این رو همچنان پروژکتورهائی وجود دارند که عمر لامپ شان را 2000 ساعت بیان می کنند.

همچنین پروژکتورهائی وجود دارند که عمر لامپ شان بالای 6000 ساعت بیان می شود. حتی پروژکتورهائی با عمر لامپ 10 هزار ساعت نیز وجود دارند.

لازم به یادآوری است که در اینجا در حال صحبت در مورد لامپ های معمول مبتنی بر جیوه هستیم.

بسیاری از تولید کنندگان عمر لامپ شان را نه تا زمان سوختن لامپ بلکه تا زمانی که شدت روشنائی لامپ به نصف می رسد بیان می کنند.

با توجه به این موضوع در نظر داشته باشید که هنگامیکه به پایان عمر لامپ نزدیک می شوید نور لامپ نه البته به شکلی بسیار زیاد ولی از شدت آن کم می شود. و نور لامپ در طول عمر آن مقدار ثابتی نیست.

هنگامی که صحبت از کاهش 50 درصدی شدت نور می کنیم این به چه معنی است؟

اتاقی را تصور کنید که 2 لامپ 100 وات در آن قرار دارد. تصور کنید که هر 2 لامپ روشن باشند حال با خاموش کردن یکی از لامپ ها کاهش نور کلی 50 درصدی در شدت روشنائی را خواهیم داشت. این موضوع تصویری از کاهش شدتنور را تداعی می کند.

هنگامیکه شدت نور لامپ در طول زمان کاهش می یابد با کاهش نور محیطی اطراف پروژکتور می توان به شرایطی معادل نور لامپ در شرایط نو بودن با نور محیطی زیاد رسید. در واقع شدت نور محیط تاثیر بسیار زیادی در شدت نورانیت ظاهری پروژکتور دارد. کافیست محیط نمایش پروژکتور را تاریک تر کنیم تا تصویر پرنور تر به نظر آید.

فرض کنید برای نمایش فیلم پروژکتوری با شدت نورانیت مشخص خریداری کرده اید. ایده ای کاربردی می تواند این چنین باشد که در ابتدای استفاده شدت نوارنیت تصویر را کاهش دهید . این مقدار می تواند تا 30 درصد شدت نورانیت تصویر باشد. با گذشت زمان که شدت نورانیت لامپ کم می شود می توانید شدت لامپ را افزایش دهید تا در طول زمان شدتی یکسان را تجربه کنید.

حالت حداکثر قدرت در مقابل حالت Eco یا Low

در حالت Eco یا Low که البته امروزه واژه Eco Mode متداول تر است نور لامپ از شدتش کاسته می شود و به عمرش اضافه می شود. برای کسانیکه در این مورد آگاهی ندارند لازم به ذکر است که در منوهای تنظیم پروژکتور قابلیتی به نام Eco Mode وجود دارد می توان آن را فعال یا غیر فعال کرد.

در این رابطه نکته مهمی در مورد طرفداران تماشای فیلم وجود دارد. هنگامیکه پروژکتور را در حالت Eco قرار می دهید کمی تنظیم رنگ و کالیبراسیون پروژکتور تغییر می کند. در این حالت کمی رنگ قرمز افزایش می یابد. البته این تفاوت در بسیاری مواقع بسیار ناچیز است و نگران کننده نیست ولی اگر به این موضوع حساس هستید باید تنظیم رنگ مجدد را در حالت Eco انجام دهید.

همچنین لازم به ذکر است که بعضی پروژکتورها 3 حالت برای تنظیم شدت روشنائی لامپ پروژکتور دارند. و الزاما حالت Full و Eco نیست.





http://irajector.com




رزولوشن یا تفکیک پذیری پروژکتور چیست؟

هر تصویر در دنیای دیجیتال از واحد های بسیار کوچکی با نام پیکسل تشکیل شده. اگر عکسی را درون کامپیوتر و یا حتی گوشی موبایل تان بزرگ کنید تا جائیکه دیگر از آن حد نتوان بیشتر عمل بزرگنمائی را انجام داد می توانید پیکسل های عکس را ببینید. اگر تصویر سیاه و سفید باشد این خانه های کوچک رنگی بین سفید تا سیاه دارند ولی اگر تصویر شما رنگی باشد این پیکسل ها نیز هر کدام رنگ مشخصی دارند.شکل زیر تصویری را نشان می دهد که بخشی از آن تصویر بزرگنمائی شده و پیکسل ها نمایان شده اند.

رزولوشن یک تصویر دیجیتال تعداد پیکسل های تشکیل دهنده ی تصویر است. هر چه تصویری دارای رزولوشن یا پیکسل بالاتری باشد کیفیت بیشتری دارد و جزئیات را بهتر نمایش می دهد.

شکل فوق یک تصویر را در رزولوشن های مختلف نمایش میدهد. ملاحظه می کنید هرچه تعداد پیکسل ها در طول و عرض تصویر بیشتر می شود تصویر با کیفیت تر به نظر می آید.از این به بعد به راستای افقی تصویر طول تصویر و به راستای عمودی تصویر عرض تصویر می گوئیم. بنابراین رزولوشن تصویر تعداد پیکسل های طول تصویر در عرض تصویر است.

هر پروژکتور نیز در به تصویر کشیدن تصویر از دیدگاه پیکسل ها محدودیت دارد. بخشی در هر ویدئو پروژکتور وجود دارد که وضیفه آن تولید تصویر است. این تصویر تولید شده سپس توسط سیستم اپتیکی پروژکتور روی پرده نمایش دیده می شود. بخش تولید تصویر تعداد پیکسل های مشخصی را می تواند تولید کند. و این به این معنی است که شما محدود به پیکسل های پروژکتور هستید. مثلا اگر تصویری با رزولوشن 3000 در 2000 پیکسل داشته باشید ولی پروژکتور شما دارای رزولوشن 800 در 600 تصویر با رزولوشن پروژکتور یعنی 800X600 پیکسل نمایش داده می شود.

رزولوشن واقعی پروژکتورها با واحدی با نام Native Resolution شناخته می شود. این رزولوشن واقعی پروژکتور است و نباید با حداکثر رزولوشن اعمالی به پروژکتور اشتباه گرفته شود. حداکثر رزولوشن اعمالی رزولوشنی است که می توان به پروژکتور وارد کرد و پروژکتور آن را تا مقدار واقعی به شیوه نرم افزاری کاهش داده و مناسب برای نمایش می شود.

رزولوشن های رایج در دنیای ویدئو پروژکتور هارا در ادامه لیست می کنیم.

1. SVGA یا رزولوشن 800X600 پیکسل

2. XGA یا رزولوشن 1024X768 پیکسل

3. HD720 یا رزولوشن 1280X720 پیکسل

4. WXGA یا رزولوشن 1280X800 پیکسل

5. +SXGA یا رزولوشن 1400X1050 پیکسل

6. FULL HD یا HD1080 با رزولوشن 1920X1080 پیکسل

7. WUXGA یا رزولوشن 1920X1200 پیکسل

8. WQXGA یا رزولوشن 2560X1600 پیکسل

9. 2K یا رزولوشن 2048X1080 پیکسل

10. 4k یا رزولوشن 4096X2160 پیکسل

11. WHXGA یا رزولوشن 5120X3200 پیکسل

مقادیر فوق رزولوشن های رایج دی دنیای ویدئو پروژکتور هستند. حال اجازه دهید مفهوم ضریب منظری یا Aspect Ratio را معرفی کنیم. ضریب منظری نسبت طول به عرض تصویر است. مثلا در رزولوشن SVGA نسبت 800 به 600 برابر 4:3 است. یا به عبارتی نسبت طول به عرض تصویر چهار سوم یا 1.33 است. گزینه های 1 و 2 و 5 دارای ضریب منظری 4:3 هستند. این نسبت به مربع نزدیک است و برای نمایش اسلاید های Power point به طور مثال می تواند مناسب باشد. گزینه 3 و 6 و 10 دارای ریب منظری 16:9 هستند و برای نمایش فیلم مناسب اند. گزینه های 4 و 7 و 8 و 11 نیز دارای ضریب منظری 16:10 هستند و برای نمایش فیلم و عکس بسیار مناسب اند.

رزولوشن SVGA و XGA امروزه موارد آموزشی کاربرد زیادی دارند . این 2 رزولوشن که دارای ضریب منظری 4:3 هستند برای نمایش اسلایدهای آموزشی مناسب اند. همچنین این پروژکتورها قیمت کمی دارند.

رزولوشن HD720 امروزه کمتر وجود دارد و بیشتر رزولوشن WXGA کاربرد دارد. این رزولوشن نیز برای موارد آموزشی و همچنین نمایش فیلم های HD مناسب است.

رزولوشن +SXGA امروزه بسیار کم تولید می شود و دارای ضریب منظری 4:3 است.

رزولوشن FULL HD جهت نمایش فیلم بسیار مناسب است. و رزولوشن استاندارد پروژکتورهای سینمای خانگی است.

رزولوشن WUXGA هم برای نمایش فیلم و هم برای نمایش عکس و محتویات با کیفیت کاربرد دارد.

رزولوشن های بالاتر که البته در حال حاضر به دلیل قیمت بسیار بالایشان چندان رایج نیستند نیز برای نماش های بسیار با کیفیت کاربرد دارند.

نکته مهمی در مورد رزولوشن و اندازه صفحه نمایش و فاصله بیننده تا پرده نمایش وجود دارد. اگر بیش از حد به پرده نمایش نزدیک باشید پیکسل ها توسط چشم انسان تفکیک می شوند و تصویر چندان دلچسب به نظر نمی آید. همچنین اگر بیش از حد از پرده نمایش فاصله داشته باشید جزئیات را از دست می دهید. رابطه این 3 فاکتور را در شکل زیر می توانید ملاحظه کنید.

قطر تصویر بر حسب اینچ بیان شده. هر اینچ 2.5 سانتی متر است. و فاصله از صفحه نمایش نیز بر حسب متر. مثلادر رزولوشن FULL HD برای تصویری با قطر 100 اینچ یا 2.5 متر فاصله ناظر تا پرده نمایش باید بین 4.3 تا 6 متر باشد.

البته این به این معنی نیست که خارج از این محدود تصویر دچار مشکل جدی می شود. این نکات بیشتر جهت نصب بهینه و بهترین کیفیت است.

با دانستن نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio و ضریب منظری می توانید ابعاد تصویر را روی پرده نمایش محاسبه کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نسبت بزرگنمائی می توانید به مقاله هر آنچه در مورد لنز ویدئو پروژکتورها باید بدانید مراجعه کنید.

مثلا فرض کنید پروژکتوری با رزولوشن FULL HD یا 1920X1080 دارید. ضریب منظری این پروژکتور 16:9 است. حال اگر نسبت بزرگنمائی این پروژکتور به طور مثال 1.15 باشد می خواهیم بدانیم از فاصله ای 2 متری از پرده اندازه تصویر چقدر است؟

ابتدا طول تصویر را مشخص می کنیم. کافیست فاصله را بر نسبت بزرگنمائی تقسیم کنیم تا طول تصویر به دست آید. برای این منظور 2 را بر 1.15 تقسیم می کنیم که حاصل 1.73 متر است. اما چون ضریب منظری در این پروژکتور 16:9 است با یک تناسب ساده ابتدا 1.73 را در 9 ضرب کرده و سپس بر 16 تقسیم می کنیم. که خواهیم داشت 0.97 متر . پس ابعاد تصویر برای چنین پروژکتوری از فاصله 2 متری برابر 173 سانتی متر در 97 سانتی متر خواهد بود. با این روش بسیار ساده می توانید پرده مورد نیاز را به راحتی انتخاب کنید. بر عکس این مورد نیز قابل محاسبه است یعنی فرض کنید تصویری با طول 2 متر نیاز دارید با استفاده از نسبت بزرگنمائی به راحتی می توان فاصله مورد نیاز را محاسبه کرد.






http://irajector.com

چگونگی نصب ویدئو پروژکتور

در این مقاله به چگونگی نصب صحیح یک ویدئو پروژکتور می پردازیم. شاید در ابتدا به نظرتان چندان پیچیده نیاید ولی در ادامه خواهید دید که باید نکات ویژه ای را در نظر داشته باشید. برای نصب پروژکتور باید نکات زیر را در نظر داشت:

1. اندازه ی پرده نمایش و نسبت طول به عرض یا ارتفاع تصویر و همچنین فاصله پروژکتور تا پرده نمایش

2. Off-Axis یا خارج محور بودن تصویر

3. قابلیت Lens Shift پروژکتور

یکی از سوالات همیشگی در مورد رابطه بین شدت تصویر پروژکتور که بر اساس Lumens بیان می شود با اندازه ی پرده نمایش است. اینکه برای پرده با ابعادی مشخص چه پروژکتوری با چه شدت روشنائی ای نیاز است؟

قبل از پاسخ به این سوال لازم است مفهومی به نام Aspect Ratio یا ضریب منظری را توضیح دهیم. تصویری که هر پروژکتور روی پرده نمایش می دهد جدا از رزولوشن آن پروژکتور دارای ضریب منظری مشخصی است. ضریب منظری نسبت طول به عرض یا ارتفاع تصویر است. یا به عبارت دیگر تصویر که به شکل مستطیل روی پرده نمایش داده می شود چه نسبتی بین طول و عرض این مستطیل وجود دارد. البته با دانستن رزولوشن تصویر یک پروژکتور هم می توان به ضریب منظری پی برد. کافیست دو عدد رزولوشن را بر هم تقسیم کنید. مثلا در رزولوشن 1024X768 نسبت این 2 عدد 4:3 است که همان ضریب منظری 4:3 است. دیگر ضرایب منظری متداول 16:9 برای رزولوشن های 1920X1080 و 1280X720 و ضریب منظری 16:10 برای رزولوشن های 1920X1200 پیکسل و 1280X800 پیکسل است.

با دانستن ضریب منظری یک پروژکتور می توانید ابعاد تصویر را محاسبه کنید البته به این شرط که یکی از اندازه های طول یا عرض تصویر را بدانید. مثلا فرض کنید پروژکتوری با ضریب منظری 4:3 دارید و پرده شما دارای پهنای 2 متر است. طول تصویر تشکیل شده روی پرده نیز همان 2 متر خواهد بود و چون نسبت تصویر در این پروژکتور 4 به 3 است عرض یا ارتفاع تصویر 1.5 متر خواهد بود.

در تصویر بالا ضرایب منظری متفاوت را مشاهده می کنید.

در این مقاله منظور از پهنای پرده نمایش اندازه پرده در راستای افقی است. همچنین طول تصویر اندازه تصویر در راستای افقی یا ضلع بزرگتر و ارتفاع یا عرض تصویر ضلع کوچکتر یا اندازه ضلع عمودی تصویر است.

حال اجازه دهید به سوال اول بازگردیم. و آن این بود که برای پرده ای با اندازه مشخص چه شدت تصویری مورد نیاز است. البته این سوال مربوط به بخش انتخاب ویدئو پروژکتور نیز می شود ولی باز به آن می پردازیم.

قاعده کلی این است که هر چه نور محیطی بیشتر باشد به شدت روشنائی بیشتری احتیاج است. کلاس درسی را در نظر بگیرید که پنجره های زیادی دارد و نور بیرون با شدت زیادی به داخل وارد می شود. در این حالت پروژکتور باید شدت تصویر بیشتری داشته باشد تا تصویر مناسب و با شدت خوب دیده شود. اما در اتاقی که می توان نور محیط را کنترل کرد و مثلا بتوان آن را کاملا تاریک ساخت پروژکتوری کم توان نیز می تواند تصویری بزرگ و روشن تولید کند.

یکی از راه های مناسب برای انتخاب پروژکتور مناسب استفاده از سایت هائی است که ابعاد تصویر و ضریب منظری را وارد کرده و نرم افزار برای شما شدت روشنائی مورد نیاز را برای محیط های متفاوت محاسبه می کند. لینک زیر یکی از این سایت ها را نمایش می دهد.

http://www.adwindowscreens.com/the_calculator

در سایت فوق نمائی مانند شکل زیر می بینید که می توان با انتخاب ضریب منظری و ابعاد تصویر شدت روشنائی را در محیط های متفاوت محاسبه کرد.

پس از محاسبه پروژکتور مناسب نوبت به محاسبه فاصله پروژکتور تا پرده نمایش می رسد. البته یک راه استفاده از روش آزمایشی است. یعنی پروژکتور را روشن کرده و با عقب و جلوکردن فاصله مناسب را پیدا کنید. اما این روش در مورد مثلا پروژکتورهای بزرگ و سنگین و یا سالن های بزرگ و یا شرایط خاص مانند ارتفاع زیاد سقف کارآیی ندارد. اینجاست که فاکتوری به نام Throw Ratio یا ضریب بزرگنمائی لنز پروژکتور خود را نشان می دهد.

ضریب بزرگنمائی حاصل تقسیم فاصله پرده تا پروژکتور به طول تصویر تشکیل شده روی پرده است. هر چه این عدد بزرگ تر باشد به ازای فاصله ای مشخص تصویر تشکیل شده روی پرده کوچک تر است و هر چه این عدد کوچکتر باشد به ازای فاصله ای مشخص تصویر بزرگ تری تشکیل می شود. با دانستن ضریب بزرگنمائی یا Throw Ratio لنز پروژکتور می توانید به راحتی به ازای پرده ای با پهنای مشخص فاصله بین پرده تا پروژکتور را محاسبه کنید. در پروژکتورهائی که دارای بزرگنمائی اپتیکال متغیر هستند ضریب بزرگنمائی نیز متغیر است. به طور مثال پروژکتورهای ساده ی XGA موجود در بازار معمولا دارای بزرگنمائی اپتیکال 1.1 برابر هستند . و ضریب بزرگنمائی شان نیز بین 1.95 تا 2.15 است. در ضریب زرگنمائی 1.95 تصویر درشت تری نسبت به 2.15 تشکیل می شود. فرض کنید پهنای پرده نمایش شما 2 متر است و در نتیجه مایلید تصویری با طول تقریبا 2 متر روی پرده تشکیل دهید و در واقع از تمام پهنای پرده استفاده کنید. همچنین فرض کنید بزرگنمائی را نیز در حالت میانه یعنی روی ضریب بزرگنمائی 2 قرار داده اید. در این حالت چون طول تصویر 2 متر است و ضریب بزرگنمائی نیز 2 است فاصله پرده تا پروژکتور باید 4 متر باشد. یعنی به راحتی می توانید فاصله لنز پروژکتور تا پرده را تعیین کنید و پروژکتور را نصب نمائید. در نهاین چون زوم اپتیکال روی حالت میانه تنظیم شده بود می توان توسط آن نیز تنظیمات نهائی را انجام داد.

پس از مشخص کردن فاصله پروژکتور تا پرده نمایش متناسب با سایز تصویر حال نوبت به تعیین ارتفاع پروژکتور نسبت به لبه بالائی پرده نمایش می رسد. معمولا پروژکتورها طوری تصویر را تشکیل می دهند که مرکز تصویر درست روبروی مرکز لنز نیست. البته پروژکتورهائی نیز با این ویژگی وجود دارند مخصوصا پروژکتورهای حرفه ای و سطح بالا. علت این امر که مرکز تصویر درست روبروی لنز تشکیل نمی شود این است که اگر چنین بود پروژکتور درست وسط پرده قرار می گرفت البته با فاصله ای مشخص و این باعث می شود که بیننده پروژکتور را ببیند و در واقع پروژکتور مزاحم دیدن تصویر می شد. اگر پروژکتور را روی زمین قرار دهیم تصویر بالاتر از پروژکتور معمولا تشکیل می شود.

اصطلاحا پروژکتورها دارای OFFSET هستند. یعنی تصویر بالاتر از لنز تشکیل می شود. offset برابر صفر به این معنی است که تصویر پروژکتور درست روبروی لنز تشکیل می شود. یا به عبارت دیگر مرکز تصویر درست روبروی لنز پروژکتور است. Offset برابر 100 درصد یعنی تمام تصویر بالای لنز تشکیل می شود و Offset بیش از 100 درصد یعنی لبه پائینی تصویر بالاتر از لنز پروژکتور قرار گرفته است.

همچنین بعضی از پروژکتورها دارای Offset متغیر هستند یعنی کاربر می تواند مقدار آن را تغییر دهید. مثلا در بعضی از کاتالوگ ها ممکن است به offset متغیر 110درصد تا 125 درصد مواجه شوید. و یا مثلا در پروژکتورهای حرفه ای و سینمائی 50+/- درصد را ببینید. دومی به این معنی است که تصویر نسبت به حالت offset صفر تا 50 درصد می تواند بالا و پائین حرکت کند.

تصویر فوق اهرم تغییر Offset لنز را نشان می دهد. توسط بالا و پائین و چپ و راست کردن این اهرم می توان تصویر را به بالا و پائین و چپ و راست منتقل کرد. و در واقع Offset را در راستای عمودی و افقی تغییر داد. این قابلیت Lens Shift نامیده می شود.

با دانستن مقدار Offset یک پروژکتور می توان تعیین کرد که پروژکتور برای نصب روی سقف باید چه ارتفاعی از آن داشته باشد و از چه نوع پایه ای برای نصب آن استفاده کرد.

اگر به Offset لنز پروژکتور و اختلاف ارتفاعی که این Offset با لبه ی پرده ایجاد می کند دقت نشود ممکن است لازم باشد پس از نصب پروژکتور آن را مقداری کج کنید تا تصویر درست روی پرده تشکیل شود که این حالت مد نظر ما نیست. یکی از نکات نصب صحیح پروژکتور این است که پروژکتور کاملا افقی قرار گیرد و دچار زاویه نشود. درست است که اگر پروژکتور کمی زاویه پیدا کند تصویر حالت ذوزنقه ای پیدا می کند و می توان آن را توسط KeyStone رفع کرد. ولی لازم به ذکر است که KeyStone  پروسه ای نرم افزاری است و در واقع از کیفیت تصویر کاسته می شود.

شکل فوق نحوه صحیح قرار گیری پروژکتور را نشان می دهد.

همچنین لنز پروژکتور باید دقیقا به سمت مرکز پرده قرار گیرد.





نصب و راه اندازی ویدئو پروژکتور های شرکت ایراژکتور


کدام قطعات تعمیر و یا تعویض می‌شوند؟

لامپ ویدئو پروژکتور



قسمت اصلی ویدئو پروژکتور که از آن نور تابانده میشود، لامپ دستگاه است. رایج ترین ایراد مرتبط با لامپ است
در بخش مشخصات فنی ویدئو پروژکتور شما توضیحی را به عنوان "عمر لامپ" میبینید. البته این مشخصه در دو حالت نوشته شده است : 

1- عمر لامپ در حالت معمولی (Normal)
2- عمر لامپ در حالت اقتصادی (Eco)

این مشخصه با واحد ساعت میباشد و عموما در حالت نرمال 3000 ساعت و در حالت اکو تا 4500 ساعت است. حالت اقتصادی زمانی است که شما به تمام قدرت لامپ احتیاج ندارید و نور محیطی شما کم میباشد. در این وضعیت عمر لامپ طولانیتر میشود چرا که از شدت آن کاسته میشود.

بعد از اتمام این مدت زمان، شدت نور دستگاه کاسته شده و لامپ باید تعویض گردد.


فن خنککننده ویدئو پروژکتور






این بخش همانطور که از نامش پیداست وظیفه خنککاری دستگاه را به عهده دارد. ویدئو پروژکتور همواره در معرض دود و گرد و غبار است که البته فیلترهایی بر سر راه هوای ورودی و خروجی دستگاه هستند، اما اگر دستگاه را به طور منظم تمیز و سرویس نکنیم، فن دستگاه به مشکل برخواهد خورد.

البته ایراد برقی فن نیز میتواند باعث خرابی این قسمت بشود.

برد اصلی دستگاه، برد تامین پاور، قطعات الکترونیکی، سیم‌کشی و ایرادات فنی ریز دیگر نیز می‌توانند مشکلاتی را در دستگاه به وجود بیاورند






ویدئو پروژکتور فول اچ دی ایراژکتور

http://irajector.com