irajector

ویدئو پروژکتورها ابزارهای بسیار جالبی هستند و می توانند تصویر را روی پرده در اندازه های مختلف نمایش دهند. در سال های اخیز به واسطه رشد تکنولوژی و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت های بسیار جالبی در زمینه ویدئو پروژکتورها صورت گرفته است و ما توانائی انجام این شکل از فعالیت ها را که بعضی از آنها در ایران برای اولین بار انجام گرفته است داریم و شما می توانید در امور تبلیغاتی و چنین مواردی از ما مشاوره بگیرید و پروژه های خود را به ما بسپارید.

ویدئو پروژکتورها به واسطه اینکه تصویرشان می توان روی سطوح مختلفی تشکیل شود قابلیت های فراوانی پیدا می کنند که برخی از آنها عبارت اند از :

1. Multi Projection
2. Video Mapping
Multi Projection یعنی کنار هم قرار دادن چندین پروژکتور و تاباندن تصویر آنها روی سطحی مشخص و سپس یکی کردن تصویر حاصل از آنها برای ایجاد تصاویری پرنورتر و با رزولوشن بسیار بیشتر. مثلا فرض کنید 4 پروژکتور با رزولوشن FHD یا همان 1920X1080 را که شدت روشنائی هر کدام نیز 4000 Lumens است کنار هم قرار دهیم. ترتیب قرار دهی مثلا می تواند به صورت آرایه ای 2X2 باشد. خروجی تصویر بسیار جالب خواهد بود. شدت روشنائی 4 پروژکتور با هم جمع شده و شدت تصویری برابر 16000 Lumens را ایجاد می کنند. همچنین پیکسل ها نیز با هم جمع شده و رزولوشن بسیار بالا ئی در حدود 3800X2100 پیکسل را تشکیل می دهند. شکل زیر این موضوع را بهتر نشان می دهد.

طبقه بندی موضوعی

۱۰ مطلب در آبان ۱۳۹۶ ثبت شده است

فرش مجازی یا INTERACTIVE FLOOR

فرش مجازی یا Interactive Floor  یکی از کاربردهای بسیار جالب ویدئو پروژکتورهاست. ویدئو پروژکتوری تصویر را روی زمین می تاباند و دوربین یا سنسوری این تصویر را دیده و پردازش می کند و اشخاص می توانند با قدم زدن روی این تصویر با آن تعامل داشته و جلوه های بصری بسیار زیبائی تولید کنند. حتی می توان بازی های کامپیوتری را اجرا کرد. مثلا بازی فوتبال. توپ واقعی در کار نیست ولی می توان به تصویر توپ روی زمین به طور مجازی ضربه زد و فوتبال بازی کرد. آنچه که گفته شد به طور خلاصه فرش مجازی را توضیح می دهد. یکی از قابلیت های ویدئو پروژکتورها که این روزها بسیار فراگیر شده و بسیار جالب و هیجان انگیز است.


یک سیستم فرش مجازی از بخش های زیر تشکیل شده است. 

۱. ویدئو پروژکتوری با شدت نور مناسب و رزولوشن کافی جهت نمایش محتویات دیجیتال
2. دوربین یا سنسور جهت کالیبره کرده تصویر و ایجاد تعامل با کاربر
3. کامپیوتری جهت تولید محتوی و پردازش تصویر 
4. نرم افزارهای تعاملی ویژه 

از کاربردهای این سیستم می توان به استفاده در مهد کودک ها و شهربازی ها و فروشگاه ها و مکان های تفریحی و نمایشگاهی نام برد. 

همچنین الزامی به تشکیل تصویر روی سطح زمین وجود ندارد.می توان تصویر را روی دیوار نیز تشکیل داد و از ویژگی های بسیار جالب این سیستم استفاده کرد. 
در مکان های بزرگ همچنین می توان با استفاده از چند ویدئو پروژکتور تصاویر و جلوه های بسیار ویژه ای تولید کرد. 


یکی از ویژگی های این سیستم قیمت مناسب آن است. در واقع همانطور که گفته شد فقط به یک ویدئو پروژکتور و یک دوربین مانند وب کم و یک کامپیوتر و یک نرم افزار احتیاج است. نصب و راه اندازی آن نیز کاری پیچیده نیست و با کمی آموزش کاربر می تواند از این سیستم استفاده نماید. 









عملکرد پروژکتور Epson EH-TW9200W

پروژکتوری حرفه ای جهت نمایش فیلم با شدت روشنائی 2400 Lumens و کنتراست بسیار عالی 600 هزار به 1 با قابلیت نمایش 3 بعدی و لنز زوم بسیار قوی 2.1 برابر و قابلیت Lens Shift و رزولوشن تصویر FULL HD یا 1920X1080 پیکسل و ارتباط Wireless یا بیسیم بین پروژکتور و کامپیوتر

بدون شک این دستگاه برای نمایش فیلم طراحی و ساخته شده است کنتراست بالا و شدت روشنائی کم این دستگاه برای همین منظور در نظر گرفته شده اند. حال به بررسی دقیق تر ویژگی های این دستگاه می پردازیم.

شدت روشنائی و کنتراست تصویر

شدت روشنائی این پروژکتور 2400 Lumens در نظر گرفته شده است. پروژکتورهای سینمائی معمولا شدت روشنائی کمی دارند. البته به مدل های حرفه ای نگاهی بیاندازید متوجه این موضوع می شوید. دلیل این امر نیز این است که با افزایش شدت روشنائی کنتراست تصویر کم می شود. و آنچه که در نمایش فیلم بسیار تاثیر گذار است کنتراست تصویر است. هر چه کنتراست تصویر بیشتر باشد تصویر زیبا تر به نظر می آید. به شکل زیر که 2 تصویر را با کنتراست های متفاوت نمایش می دهد دقت کنید.

تصویر سمت راست کنتراست بیشتری دارد و بسیار بهتر به نظر می آید.

یکی از ویژگیهای پروژکتورهای سینمائی و البته تمام پروژکتورها نمایش سطح سیاهی تصویر یا Black Level است. پروژکتورها اصولا نمی توانند سیاه مطلق را تولید کنند. یعنی اگر تصویری سیاه تولید کرده و توسط پروژکتور نمایش دهید متوجه می شوید که تصویر روی پرده کاملا سیاه نیست و در واقع اندکی روشن تر شده است. هر چه پروژکتوری بتواند رنگ سیاه را سیاه تر نمایش دهد کیفیت تصویر بالاتری دارد و برای نمایش فیلم و عکی مناسب تر است. حال هرچه کنتراست تصویر بالاتر باشد و شدت روشنائی کم تر باشد سطح سیاهی یا Black Level بهتر است.

نمی توان پروژکتوری با شدت تصویر بسیار بالا داشت و در عین حال سطح سیاهی را هم بسیار پائین نگه داشت. به همین منظور است که اصولا پروژکتورهای نمایش فیلم های خانگی شدت روشنائی کمی دارند در مقایسه با پروژکتورهای آموزشی.

اگر قصد دارید از این پروژکتور جهت نمایش فیلم در خانه استفاده کنیدباید پرده نمایشی با کیفیت نیز تهیه کنید. یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در کنتراست تصویر و سطح سیاهی تصویر پرده نمایش است. کنترل نور محیطی نیز بر کیفیت تصویر بسیار تاثیر گذار است. تا می توانید محل نمایش فیلم را تاریک کنید. هر چه محیط روشن تر باشد کنتراست تصویر نیز کاهش می یابد. تنظیمات داخلی پروژکتور نیز در کنتراست تصویر بسیار تاثیر گذار است. انتخاب حالت سینمائی احتمالا بیشترین کنتراست را برایتان به ارمغان می آورد.

کنتراست تصویر در این دستگاه نسبت عالی 600 هزار به 1 است. یعنی تاریک ترین و روشن ترین شدت روشنائی در این پروژکتور 600 هزار سطح اختلاف دارد. این کنتراست یکی از بهترین کنتراست های موجود در بین تمام پروژکتورهای دنیاست.

رزولوشن تصویر

رزولوشن تصویر همانطور که از یک پروژکتور سینمائی انتظار می رود FULL HD یا 1920X1080 پیکسل است که استاندارد امروزی برای نمایش فیلم های سینمائی با کیفیت به شمار می آید.

نکته ی بسیار مهمی در مورد استفاده از پروژکتورهای با رزولوشن بالا وجود دارد. به دلیل اینکه در چنین پروژکتورهائی رزولوشن یا تعداد پیکسل ها بسیار بالاست اگر فاصله ی ناظر تا پرده نمایش بیش از حد زیاد باشد عملا چشم انسان قادر به تفکیک پیکسل ها نمی شود و در واقع همانند این است که تصویر از پروژکتوری با رزولوشن کمتر پخش می شود. اصولا اگر فاصله ی ناظر تا پرده بیش از سه برابر ارتفاع یا عرض تصویر باشد در چنین رزولوشن بالائی چشم قادر به تفکیک درست و تمام پیکسل ها نمی شود. شکل زیر را ملاحظه کنید.

در تصویر فوق رایطه بین رزولوشن و فاضله و قطر تصویر را مشاهده می کنید. مثلا اگر رزولوشن تصویر شما 1920X1080 پیکسل باشد و قطر تصویر تولید شده روی پرده 100 اینچ یا 2.5 متر باشد فاصله شما تا تصویر باید حدود 4 متر باشد بیشتر از این کم کم چشم قادر به تفکیک صحیح پیکسل ها نیست.برایتصویری 2.5 متری فاصله مناسب بیننده بین 3.7 تا 6 متر است.

زوم اپتیکال 

زوم اپتیکال این دستگاه 2.1 برابر است و می تواند تصاویری با بزرگنمائی های مختلف را ایجاد کند. رنج بزرگنمائی این پروژکتور بسیار وسیع است و می تواند تصاویری با اندازه های مختلف از فاصله ای ثابت تولید کرد. 

نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio در این دستگاه بین 1.34تا 1.87  است. اما نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio چیست؟

نسبت بزرگنمائی نسبت بین فاصله دستگاه تا صفحه نمایش به طول تصویر ایجاد شده روی صفحه است. هرچه این عدد کوچکتر باشد تصویر تولید شده برای فاصله ای مشخص بزرگتر است و برعکس. 

نسبت بزرگنمائی1.34 در این دستگاه به این معنی است که مثلا اگر فاصله دستگاه تا صفحه نمایش 1.34  متر باشد طول تصویر ایجاد شده روی پرده 1 متر است.

نسبت بزرگنمائی حاصل تقسیم d  بر W است.

یکی از ویژگی های حرفه ای این پروژکتور قابلیت Lens Shift  سیستم اپتیکی آن است. به این معنی که لنز این پروژکتور این قابلیت را دارد که با بالا و پائین و چپ و راست شدن نسبت به مرکز سیستم تصویر ساز که در این پروژکتور از نوع 3LCD می باشد تصویر را به سمت بالا و پائین و چپ و راست حرکت داده و شما بتوانید تصویر را دقیقا روی پرده نمایشتان تنظیم کنید.

همانطور که در شکل فوق ملاجظه می کنید تصویر در راستای عمودی و افقی می تواند جابجا شود.

نمایش 3 بعدی

این پروژکتور همچنین قابلیت نمایش فیلم های 3 بعدی را دارد که البته باید برای این منظور از عینک های ویژه استفاده کنید.

عمرلامپ

عمر لامپ این دستگاه عدد خوب 4000 ساعت در حالت استاندارد است و در حالت Eco تا 5000 ساعت نیز افزایش می یابد که بسیار عالی و مطلوب است و می توانید سال ها بدون مشکل با دستگاه کار کنید.

درگاه های ارتباطی

این دستگاه همچنین مجهز به در گاه HDMI برای ارتباط با کامپیوتر و دستگاه های پخش Blue-Ray می باشد. همچنین ارتباط Wireless یا بیسیم نیز یکی از قابلیت های این دستگاه است.

نتیجه گیری نهائی

این پروژکتور بدون شک یکی از بهترین پروژکتورهای سینمای خانگی موجود در بازار جهانی است. اگر با قیمت آن مشکلی ندارید در خرید آن شک نکنید.






عملکرد پروژکتور Epson EH-TW9200W

عملکرد پروژکتور Acer P1283

پروژکتوری با شدت روشنائی 3000 ANSI LUMENS و کیفیت تصویر XGA یا 1024X768 پیکسل مناسب جهت استفاده در مدارس و اتاق های کنفرانس کوچک با قیمتی مناسب


بررسی این دستگاه را با شدت روشنائی آن شروع می کنیم. شدت روشنائی این دستگاه 3000 ANSI LUMENS است که عددی متوسط برای این کمیت است. با این شدت روشنائی می توانید به خوبی در محیط های آموزشی و اتاق های کنفرانس کار کنید.

کنتراست تصویر در این دستگاه نیز عدد بسیار خوب 17000 به 1 است که تصاویری پر کنتراست را به ارمغان می آورد.

رزولوشن یا کیفیت تصویر این دستگاه نیز XGA یا 1024X768 پیکسل است. این رزولوشن با اینکه عدد بالائی نیست ولی برای مقاصد آموزشی و اتاق های کنفرانس ساده کفایت می کند. نکته مهمی در مورد رزولوشن یا کیفیت تصویر وجود دارد و آن رابطه رزولوشن با اندازه تصویر و فاصله بیننده تا صفحه نمایش است. در واقع برای رزولوشنی مشخص و فاصله ای مشخص و اندازه ای مشخص از تصویر را بطه ای وجود دارد. اگر فاصله بیش از حد زیاد باشد چشم انسان قادر به تفکیک جزئیات نمی شود و بخشی از جرئیات از دست می رود. همچنین اگر بیش از حد به تصویر نزدیک باشیم پیکسل ها دیده می شوند و تصویر چندان دلچسب نیست. 

شکل زیر رابطه فوق را بهتر نشان می دهد.

در این رزولوشن فاصله مناسب بین بیننده تا پرده نمایش حدود 5 برابر قطر تصویر باید باشد. البته اگرنتوانستید این معادله را رعایت کنید نگران نباشید. زیرا معمولا چنین شرایطی در محیط های آموزشی فراهم نمی شود. صرفا جهت اطلاع این مطالب عنوان می شوند.

زوم اپتیکال 

زوم اپتیکال این دستگاه 1.1 برابر است و می تواند تصاویری با بزرگنمائی های مختلف را ایجاد کند. البته رنج زوم این دستگاه چندان وسیع نیست ولی برای دستگاهی با چنین قیمتی معقول به نظر می رسد. 

نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio در این دستگاه بین 1.95 تا 2.15 است. اما نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio چیست؟

نسبت بزرگنمائی نسبت بین فاصله دستگاه تا صفحه نمایش به طول تصویر ایجاد شده روی صفحه است. هرچه این عدد کوچکتر باشد تصویر تولید شده برای فاصله ای مشخص بزرگتر است و برعکس. 

نسبت بزرگنمائی 1.95در این دستگاه به این معنی است که مثلا اگر فاصله دستگاه تا صفحه نمایش 1.95 متر باشد طول تصویر ایجاد شده روی پرده 1 متر است.

این دستگاه همچنین مجهر به در گاه HDMI برای ارتباط با کامپیوتر و دستگاه های پخش Blue-Ray می باشد.



عمرلامپ

عمر لامپ این دستگاه عدد بسیار خوب 5000 ساعت در حالت استاندارد است و در حالت ExtremeEco تا 10 هزار ساعت نیز افزایش می یابد که بسیار عالی و مطلوب است و می توانید سال ها بدون مشکل با دستگاه کار کرد.

بلند گوی داخلی

این پروژکتور همانند بسیاری از دستگاه های مشابه دارای بلندگوی داخلی 2 وات می باشد که با اینکه چندان قدرتمند نیست ولی می تواند بسیار کارگشا باشد و در حین آموزش در محیط های کوچک شمار را یاری رساند.

قابلیت پخش 3D با فرمت های مختلف 

این دستگاه قابلیت پخش محتویات 3 بعدی را توسط عینک مخصوص 3 بعدی دارد .

نتیجه گیری نهائی 


دستگاهی با ویژه گیهای بسیار استاندارد برای مقاصد آموزشی و با قیمتی بسیار خوب و با کیفیت . 

این دستگاه می تواند انتخاب بسیاری از مدارس برای مقاصد آموزشی و نمایشی باشد.  همچنین این دستگاه با وزن 2.5  کیلوگرمی انتخابی بسیار عالی جهت حمل و نقل و کاربردهای این چنینی می باشد





فروش جدیدترین ویدئو پروژکتورها

عملکرد پروژکتور Optoma S313

بررسی این دستگاه را با شدت روشنائی آن شروع می کنیم. شدت روشنائی این دستگاه 3000 ANSI LUMENS است که عددی متوسط برای این کمیت است. با این شدت روشنائی می توانید به خوبی در محیط های آموزشی و اتاق های کنفرانس کار کنید. همچنین در حالت ٍECO که عمر لامپ به 7500 ساعت افزایش می یابد شدت روشنائی نیز کاهش می یابد. بنابراین اگر به این شدت روشنائی احتیاج ندارید می توانید دستگاه را به حالت Eco ببرید تا عمر لامپ هم افزایش یابد. 

کنتراست تصویر در این دستگاه نیز عدد بسیار خوب 20000 به 1 است که تصاویری پر کنتراست را به ارمغان می آورد.

رزولوشن یا کیفیت تصویر این دستگاه نیز SVGA یا 600X800 پیکسل است. این رزولوشن با اینکه عدد بالائی نیست ولی برای مقاصد آموزشی و اتاق های کنفرانس ساده کفایت می کند. نکته مهمی در مورد رزولوشن یا کیفیت تصویر وجود دارد و آن رابطه رزولوشن با اندازه تصویر و فاصله بیننده تا صفحه نمایش است. در واقع برای رزولوشنی مشخص و فاصله ای مشخص و اندازه ای مشخص از تصویر را بطه ای وجود دارد. اگر فاصله بیش از حد زیاد باشد چشم انسان قادر به تفکیک جزئیات نمی شود و بخشی از جرئیات از دست می رود. همچنین اگر بیش از حد به تصویر نزدیک باشیم پیکسل ها دیده می شوند و تصویر چندان دلچسب نیست. این رزولوشن پائین قیمت نهایی دستگاه را نیز بسیار پائین آورده است. 

شکل زیر رابطه فوق را بهتر نشان می دهد.


در این رزولوشن فاصله مناسب بین بیننده تا پرده نمایش حدود 5 برابر قطر تصویر باید باشد. البته اگرنتوانستید این معادله را رعایت کنید نگران نباشید. زیرا معمولا چنین شرایطی در محیط های آموزشی فراهم نمی شود. صرفا جهت اطلاع این مطالب عنوان می شوند.

زوم اپتیکال 

زوم اپتیکال این دستگاه 1.1 برابر است و می تواند تصاویری با بزرگنمائی های مختلف را ایجاد کند. البته رنج زوم این دستگاه چندان وسیع نیست ولی برای دستگاهی با چنین قیمتی معقول به نظر می رسد. 

نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio در این دستگاه بین 1.95 تا 2.15 است. اما نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio چیست؟

نسبت بزرگنمائی نسبت بین فاصله دستگاه تا صفحه نمایش به طول تصویر ایجاد شده روی صفحه است. هرچه این عدد کوچکتر باشد تصویر تولید شده برای فاصله ای مشخص بزرگتر است و برعکس. 

نسبت بزرگنمائی 1.95 در این دستگاه به این معنی است که مثلا اگر فاصله دستگاه تا صفحه نمایش 1.95 متر باشد طول تصویر ایجاد شده روی پرده 1 متر است.

این دستگاه همچنین مجهر به در گاه HDMI برای ارتباط با کامپیوتر و دستگاه های پخش Blue-Ray می باشد.

+Eco

با قرار دادن تصویر در این حالت تصویری عمر لامپ پروژکتور و همچنین کنتراست تصویر افزایش می یابد و همچنین مصرف نیز کاهش می یابد.

Eco AV Mute

با استفاده از این گزینه می توان خروجی تصویر را در حالتی که نیاز نیست قطع کرد و در این حالت همچنین مصرف انرژی تا 70 درصد کاهش می یابد.

قابلیت پخش 3D با فرمت های مختلف 

این دستگاه قابلیت پخش محتویات 3 بعدی را توسط عینک مخصوص 3 بعدی دارد . این پروژکتور همچنین از نرخ تصویر سازی 144 HZ استفاده می کند که کیفیت بالای 3 بعدی را تضمین می کند و چشم را در حین دیدن تصاویر 3 بعدی خشته نمی کند.

عمرلامپ

عمر لامپ این دستگاه عدد بسیار خوب 4500 ساعت در حالت استاندارد است و در حالت Eco تا 7 هزار ساعت نیز افزایش می یابد که بسیار عالی و مطلوب است و می توانید سال ها بدون مشکل با دستگاه کار کنید.

بلند گوی داخلی

این پروژکتور همانند بسیاری از دستگاه های مشابه دارای بلندگوی داخلی 2 وات می باشد که با اینکه چندان قدرتمند نیست ولی می تواند بسیار کارگشا باشد و در حین آموزش در محیط های کوچک شمار را یاری رساند.

قابلیت روشن شدن سریع مجدد

درصورتی که دستگاه به شکل تصادفی خاموش شده باشد می توان با این قابلیت مجددا سریع دستگاه را روشن کرد.

نتیجه گیری نهائی

بدون شک این دستگاه ویژگی اصلی آن قیمت کم آن است. بهای این قیمت کم رزولوشن پائین آن است که البته همانطور که گفته شد برای مقاصد آموزشی ساده کاملا کفایت می کند .





عملکرد پروژکتور Optoma S313





عملکرد پروژکتور Sony EX255


پروژکتوری با شدت روشنائی متوسط (3300 ANSI LUMENS) ، رزولوشن XGA یا 1024X768 پیکسل ، رنج زوم اپتیکال قوی ، عمر لامپ بسیار بالا ، قابلیت اتصال به شبکه LAN و اتصال USB

 برای شروع بررسی این پروژکتور ابتدا ویژگی های اصلی و کلیدی این دستگاه را مرور می کنیم. شدت روشنائی این دستگاه 3300 ANSI LUMENS است. این شدت روشنائی بالا این دستگاه را برای استفاده در کلاس های بزرگ و سالن های کوچک مناسب می نماید. همچنین این قدرت بالا در روشنائی باعث می شود هنگامی که نور محیط قدری زیاد باشد مشکلی در نمایش تصویر دیده نشود. البته در محیط های تاریک می توانید شدت روشنائی دستگاه را پائین بیاورید تا عمر مفید لامپ نیز افزایش یابد. 

کیفیت تصویر یا رزولوشن در این پروژکتور XGA یا 1024X768 پیکسل است که با اینکه چندان بالا نیست ولی برای مقاصد آموزشی کافی به نظر می رسد. بد نیست اینجا کمی درباره رزولوشن و نسبت آن با اندازه تصویر و فاصله ناظر تا صفحه نمایش صحبت کنیم. 

رزولوشن به تنهائی نشان دهنده کیفیت مشاهده شده روی پرده نمایش نیست. آنچه در این مورد نقش بازی می کند فاکتور فاصله تا صفحه نمایش و اندازه تصویر روی پرده است. مثلا فرض کنید رزولوشن تصویر شما FULL HD باشد ولی فاصله شما تا پرده نمایش بیش از حد زیاد باشد. در اینصورت چشم شما قادر به تفکیک جزئیات نیست و عملا این رزولوشن را از دست می دهید. 

اگر در هنگام انتخاب و نصب پروژکتور به این عوامل توجه داشته باشید کیفیت خوبی را دریافت می کنید. به شکل زیر دقت کنید.

با استفاده از شکل فوق می توانید رابطه بین رزولوشن مناسب بر اساس قطر تصویر و فاصله بیننده تا پرده را تعیین کنید. مثلا در رزولوشن FULL HD اگر فاصله شما تا پرده بیش از 3 برابر قطر تصویر باشد شما عملا مقداری از کیفیت تصویر را از دست می دهید. بنابراین رزولوشن XGA نیز در صورت استفاده درست می تواند کیفیت خوبی را به نمایش بگذارد. 

تکنولوژی تولید تصویر در این پروژکتور از نوع 3LCD است. تکنولوژی Sony در این مورد 3LCD BrightEra است که کیفیت تصویری بسیار بالائی را ایجاد می کند. 


طراحی مبتنی بر صرفه جوئی 

قطعه راه اندار لامپ در حالت LOW با پائین نگه داشتن مصرف لامپ دستگاه عمر آن را تا 10 هزار ساعت افزایش می دهد. در این دستگاه عمر لامپ نسبت به مدل های پیشین 43 درصد افزایش یافته است. 

از دیگر قابلیت های این پروژکتور حالت AUTO در وضعیت کاهش مصرف است. در این حالت شدت نور خروجی به شکل اتوماتیک بسته به صحنه مورد نمایش تنظیم شده و باعث می شود مصرف کاهش یابد. 

همچنین با فشردن دکمه BLANK روی پروژکتور می توانید خروجی پروژکتور را قطع کرده و به این صورت در مصرف صرفه جوئی کنید.


قابلیت Lamp Dimming در این پروژکتور باعث می شود پس از نماش 10 ثانیه ای یک تصویر ثابت شدت نور خروجی را تا 15 درصد کاهش می دهد و به اینصورت مصرف را نیز کاهش می دهد. و پس از چندین دقیقه عدم استفاده از پروژکتور شدت تصویر تا 30 درصد کاهش داده می شود. 

با فشردن دکمه ECO روی پروژکتور یا روی ریموت کنترل کاربر می تواند حالت مصرف کم را انتخاب کند. 


حالت های تصویری مختلف برای بالاترین کیفیت تصویر 

دستگاه دارای 6 حالت تصویری مختلف برای استفاده در شرایط تصویری متفاوت است. این 6 حالت عبارت اند از : Dynamic , Standard , Presentation , Blackboard , Game , Cinema . با استفاده ا این حالت ها می توانید بهترین نمایش تصویر را به دست آورید. 


اتصال به شبکه و نمایش اطلاعات از طریق کامپیوترهای متصل 

هنگامیکه پروژکتور در یک شبکه LAN نصب گردد ارائه اطلاعات توسط کامپیوتر های متصل به آن شبکه قابل انجام است. 

همچنین می توانید تبلت و گوشی هوشمند تان را نیز به این دستگاه متصل کنید. جهت اتصال پروژکتور به صورت Wireless باید قطعه ای را به طور جداگانه تهیه کنید. نام این ابزار IFU-WLM3 نام دارد که در واقع پروژکتور شما را Wireless می کند. 


همچنین برای Ipad و Iphone نرم افزاری جهت کنترل پروژکتور وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. نام این نرم افزار که رایگان نیز می باشد Remote Control نام دارد. 

نمایش از طریق USB

با اتصال یک USB به پروژکتور بدون نیاز به کامپیوتر می توانید تصاویر و فایل های صوتی و تصویری تان را پخش کنید که بسیار کاربردی خواهد بود. 

این پروژکتور همچنین دارای زوم اپتیکال 1.6 برابر است که به شما در ایجاد تصاویری با اندازه های مختلف بسیار کمک می کند. همچنین نسبت بزرگنمائی در این دستگاه بین 1.4 تا 2.27 است. اما نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio چیست؟

نسبت بزرگنمائی نسبت بین فاصله پروژکتور تا صفحه نمایش به طول تصویر ایجاد شده روی پرده است. هرچه این عدد کوچکتر باشد تصویر ایجاد شده بزرگتر خواهد بود و برعکس. 


مثلا نسبت بزرگنمائی 1.4 در این پروژکتور بیانگر این است که مثلا اگر فاصله پروژکتور تا صفحه نمایش 1.4 متر باشد طول تصویر ایجاد شده روی پرده 1 متر خواهد بود. 

همچنین دستگاه دارای بلندگوی داخلی 16 واتی است که قدرت خوبی دارد و شما را در امر آموزش به خوبی یاری می کند. 

نتیجه گیری نهائی 

این پروژکتور با شدت روشنائی بالائی که دارد می تواند برای اتاق های بزرگ و سالن های کوچک با قیمتی بسیار منطقی مورد استفاده قرار گیرد. رنج زوم اتیکال بسیار بالای این دستگاه امکانات زیادی را از جهت ایجاد تصاویری با اندازه های مختلف برای شما ایجاد می کند. 





عملکرد پروژکتور Benq W1210ST

پروژکتوری با رزولوشن 1920X1080 پیکسل (FULL HD) و لنز زوم و طراحی شده برای بازی های کامپیوتری به دلیل تاخیر بسیار کم ورودی تصویر در حد 16.67 میلی ثانیه و همچنین مناسب جهت نمایش فیلم با شدت نورانیت 2200 Lumens و نسبت کنتراست 15000:1 و عمر لامپ تا 7000 ساعت و قابلیت نمایش فیلم های 3 بعدی و ...


مشخصه اصلی این پروژکتور طراحی ویژه آن برای بازیهای کامپیوتری است. تاخیر ورودی بسیار پائین این پروژکتور نشان می دهد که این دستگاه مخصوص بازی های رایانه ای طراحی و ساخته شده است. رزولوشن این دستگاه مقدار بسیار عالی FULL HD می باشد. حال به بررسی دقیق تر این دستگاه می پردازیم. با این پروژکتور می توانید روی پرده ای بسیار بزرگ از انجام بازی های رایانه ای لذت ببرید. 


از آنجائیکه این پروژکتور با اهداف بازیهای رایانه ای ساخته شده است اجازه دهید بحث را با این مطالب شروع کنیم.
لذت انجام بازی های کامپیوتری روی پرده ای بزرگ و در محیطی تاریک بسیار بالاست و هیجان خاصی را ایجاد می کند. 
در دنیای بازای های رایانه ای پاسخ ویدئویی یکی از مهمترین فاکتورهای سیستم های مخصوص گیمینگ است. این پروژکتور اولین دستگاهی است در دنیا که دارای تاخیر ورودی 16.67 میلی ثانیه می باشد. هرچه زمان تاخیر ورودی کمتر باشد شما سریع تر می توانید واکنش نشان داده و کنترل بیشتری روی نتیجه بازی خواهید داشت. 
تصویر زیر این موضوع را بهتر نمایش می دهد.


شکل سمت راست پروژکتوری معمولی را نمایش می دهد. همانطور که ملاحظه می کنید ممکن است به دلیل تاخیر ورودی بالا در پروژکتورهای معمولی حتی نتیجه بازی نیز تغییر کند. در حالیکه در این پروژکتور شما به سرعت می توانید عکس العمل نشان داده و با بالاترین کیفیت بازی کنید.
این پروژکتور همچنین دارای الگوریتم افزایش سرعت پردازش تصویر است که باعث می شود به شکل ویژه ای تصاویر سریع تر نمایش داده شوند و این موضوع نیز روی کیفیت بازی بسیار تاثیر گذار است. 


اگر تاخیر ورودی زیاد باشد باعث می شود از زمانیکه شما دکمه های کنترلی بازی را فشار می دهید تا زمانیکه تصویر نمایش داده می شود تاخیری به وجود می آید که ممکن است باعث شود بعضی از صحنه ها را از دست بدهید و روی نتیجه بازی اثر بگذارد.
شدت روشنائی و کنتراست تصویر 
میزان روشنائی تولیدی لامپ پروژکتورها با واحدی با نام Lumens شناخته می شود هر چه این مقدار بیشتر باشد تصویر پرنور تر است و می توان تصاویر بزرگتری تولید کرد. همچنین هرچه شدت نورانیت تصویر بیشتر باشد نور محیطی مزاحم کمتر روی تصویر تاثیر می گذارد.
پروژکتورهایی با مقدار Lumens کمتر از 2500 در رده پروژکتورهای معمولی و نسبتا کم توان قرار می گیرند. پروژکتورهایی با Lumens بیش از 3000 در رده پروژکتورهای پرتوان قرار می گیرند. البته همانطور که اشاره شد نور محیطی تاثیر بسیار زیادی روی تصویر دارد. شدت نورانیت این پروژکتور در واحد Lumens مقدار 2200 است. شاید در ابتدا این مقدار کم باشد ولی باید بدانید که این مقدار در محیطی تاریک اصلا کم نیست و این پروژکتور در محیطی تاریک و پرده ای مناسب می تواند تصاویری تا قطر 300 اینچ نیز تولید کند. در مورد این پروژکتور فرض شده است که نور محیطی قابل کنترل است.


لذت انجام بازی های کامپیوتری روی صفحه ای بزرگ واقعا بالاست. 
کنتراست تصویر در این پروژکتور مقدار 15000 به 1 است. کنتراست تصویر نسبت بالاترین شدت تولیدی توسط پروژکتور به کم نورترین نقاط تصویر است. هر چه این نسبت بزرگتر باشد تصویر بهتر به نظر می آید و حالتی 3 بعدی پیدا می کند. به شکل زیر برای درک بهتر نسبت کنتراست توجه کنید.


تصویر سمت راست کنتراست بیشتری دارد و زیبا تر به نظر می آید. کنترل نور محیطی در کنتراست تصویر بسیار مهم است. هرچه محیط را تاریک تر کنید کنتراست تصویر افزایش می یابد و بهتر است. 
البته کنتراست تصویر در این پروژکتور عدد بسیار بالائی نیست ولی برای بازی های رایانه ای کفایت می کند. همچنین در منوهای تصویر این ویدئو پروژکتور حالتی اختصاصی برای بازی در نظر گرفته شده است که شدت روشنائی و کنتراست تصویر را برای این حالت از استفاده بهینه می کند. 

تکنولوژی تولید تصویر 
تکنولوژی تولید تصویر در این ویدئو پروژکتور از نوع DLP است. چیپست DLP از آرایه ای از آینه های بسیار کوچکی تشکیل شده که می توانند در ثانیه با سرعت بسیار بالائی حرکت کنند و تصویر را تولید نمایند. 


در پروژکتورهای مبتنی بر DLP یک چرخ فیلتر یا Filter Wheel وجود دارد که بخشی از پروسه تولید تصویر در این نوع پروژکتورها می باشد. هرچه این چرخ فیلتر با سرعت بیشتری گردش کند کیفیت رنگ تصویر بیشتر و همچنین اثر رنگین کمانی تصویر یا Rainbow Effect کمتر می شود. سرعت گردش این چرخ فیلتر در این پروژکتور 6X است که بسیار عالی است.

رزولوشن تصویر 
رزولوشن تصویر در این ویدئو پروژکتور FULL HD یا 1920X1080 پیکسل است. رزولوشن تصویر تعداد پیکسل های تشکیل دهنده تصویر است که هر چه بیشتر باشد تصویر جزئیات بیشتری دارد. رزولوشن تصویر این پروژکتور بسیار بالاست و با استانداردهای امروزی همخوانی دارد.
نکته مهمی در مورد رزولوشن و فاصله بیننده تا پرده نمایش وجود دارد. اگر بیننده فاصله زیادی از پرده داشته باشد چشم او مقداری از جزئیات را نمی تواند تفکیک کند و در واقع بخشی از کیفیت تصویر از دست می رود. همچنین اگر بیش از حد به پرده نمایش نزدیک باشد تصویر پیکسل پیکسل دیده می شود و این نیز چندان جالب نیست. بنابراین برای رزولوشنی مشخص و اندازه ی تصویری معین فاصله ای مجاز وجود دارد که بهتر است رعایت شود. به شکل زیر توجه کنید.


به عبارت دیگر در رزولوشن FULL HD فاصله مناسب بیننده تا تصویر باید حدود 3 برابر قطر تصویر باشد. البته در بازیهای کامپیوتری کاربر علاقمند است به پرده نمایش نزدیک تر باشد. نکته مهم دیگر در مورد این رزولوشن ضریب منظری یا Aspect Ratio است. ضریب منظری نسبت طول به عرض تصویر است. در واقع نسبت 1920 به 1080 برابر 16 به 9 است. بنابراین در این ویدئو پروژکتور که دارای رزولوشن FULL HD می باشد ضریب منظری 16:9 است. با استفاده از ضریب منظری می توان ابعاد تصویر را مشخص کرد. البته دانستن اندازه طول یا عرض تصویر الزامی است.

لنز ویدئو پروژکتور 
لنز این دستگاه دارای زوم اپتیکال 1.3 برابر است. یعنی تصویر را می توان از کمترین اندازه تا 30 درصد بزرگ کرد. و با استفاده از زوم می توان سایز مناسب تصویر را برای پرده ایجاد کرد. 
اما ویدئو پروژکتورها یا به عبارت دقیق تر لنز آن ها دارای فاکتوری به نام Throw Ratio یا ضریب بزرگنمائی هستند که در واقع توسط آن می توان تعیین کرد برای فاصله ای مشخص از پرده طول تصویر ایجاد شده چه مقدار است.
نسبت بزرگنمائی حاصل تقسیم فاصله پروژکتور از پرده نمایش به طول تصویر ایجاد شده روی پرده است. هر چه این عدد کوچکتر باشد برای فاصله ای مشخص تصویر بزرگتر است و بالعکس. 


شکل فوق این موضوع را بهتر نمایش می دهد. نسبت بزرگنمائی حاصل تقسیم d بر w است.
نسبت بزرگنمائی در این پروژکتور بین 1.15 تا 1.5 است. مثلا در مقدار 1.15 اگر فاصله پروژکتور تا پرده 1.15 متر باشد طول تصویر روی پرده 1 متر خواهد بود. و همین طور برای مقادیر دیگر می توان با دانستن فاصله پرده تا پروژکتور طول تصویر را محاسبه کرد. این ویژگی مخصوصا هنگام نصب پروژکتور بسیار کاربرد دارد. این پروژکتور جز پروژکتورهائی با نسبت بزرگنمائی کم به حساب می آید و در واقع می توان از فاصله ای کم تصاویری بزرگ تولید کرد.
با دانستن نسبت بزرگنمائی و ضریب منظری می توان ابعاد تصویر را برای فاصله ای مشخص از پرده محاسبه کرد. برای فاصله ای مشخص می توان با استفاده از نسبت بزرگنمائی ابتدا طول تصویر را محاسبه کرد و سپس با دانستن ضریب منظری ارتفاع یا عرض تصویر را محاسبه کرد.
مثلا فرض کنید فاصله پروژکتورتان از پرده نمایش حدود 1 متر باشد با قرار دادن لنز پروژکتور در بیشترین بزرگنمائی یا همان نسبت بزرگنمائی 1.15 طول تصویر برابر 0.87 متر خواهد بود و با دانستن ضریب منظری 16 به 9 عرض تصویر برابر 0.49 متر محاسبه می شود.

بلندگوی د اخلی 
این ویدئو پروژکتور دارای بلندگوی داخلی با قدرت 2X10W است که قدرت بسیار خوبی دارد و شما را از بلندگوهای خارجی بی نیاز می کند. 

درگاه های ارتباطی 
این پروژکتور همانطور که انتظار می رود طیف وسیعی از درگاه های ارتباطی را داراست. درگاه HDMI در این دستگاه دارای 2 ورودی است و این امکان را به شما می دهد که همزمان 2 پخش کننده را به آن متصل کنید. 

قابلیت نمایش ۳ بعدی 
این ویدئو پروژکتور همچنین دارای قابلیت نمایش فیلم های 3 بعدی می باشد که البته برای دیدن 3 بعدی احتیاج به عینک های مخصوص دارید که آنها باید به شکل جداگانه تهیه شوند و جز متعلقات استاندارد دستگاه نمی باشند.

عمر لامپ پروژکتور 
عمر لامپ این ویدئو پروژکتور در حالت Normal حدود 3500 ساعت است و در حالت اقتصادی تا 7000 ساعت نیز می رسد که مقداری بسیار عالی است.

نتیجه گیری نهائی 
این پروژکتور یکی از بهترین انتخاب ها برای نمایش فیلم و بازی های کامپیوتری می باشد. قیمت مناسب آن نیز هرگونه تردید برای خرید آن را برطرف می کند.



لینک منبع:

عملکرد پروژکتور Epson EB-U32

شاید بزرگترین ویژگی این پروژکتور رزولوشن بسیار بالای آن باشد. رزولوشن این ویدئو پروژکتور 1920X1200 پیکسل است که اصطلاحا به رزولوشن WUXGA معروف است. حال به بررسی دقیق تر این دستگاه می پردازیم.

رزولوشن یا تفکیک پذیری تصویر 
رزولوشن این دستگاه همانطور که اشاره شد مقدار بسیار بالای 1920X1200 پیکسل است. هر چه رزولوشن بیشتر باشد جزئیات بیشتری از تصویر نمایش داده می شود. پیکسل در واقع سلول های تشکیل دهنده تصویر است که در سیستم های دیجیتال به کار می روند. اجازه دهید نگاهی به رزولوشن های موجود در بازار ویدئو پروژکتورها بیاندازیم.

1. SVGA یا 800X600 
2. XGA یا 1024X768
3. WXGA یا 1280X800
4. FULL HD یا 1920X1080
5. WUXGA یا 1920X1200

همانطور که می بینید رزولوشن این دستگاه بسیار بالاست و از بهترین های موجود در بازار است. یک نکته در مورد رزولوشن تصویر وجود دارد و آن این است که بالا بودن رزولوشن ویدئو پروژکتور به تنهاپی برای نمایش بالای کیفیت تصویر کافی نیست. در واقع کیفیت بالای تصویر فقط وابسته به رزولوشن ویدئو پروژکتور نیست و محتوای مورد نمایش نیز باید همان مقدار رزولوشن را داشته باشد. مثلا در مورد پروژکتوری با کیفیت FULL HD اگر فیلم مورد پخش نیز کیفیت FULL HD نداشته باشد شما کیفیت بالائی را تجربه نخواهید کرد.
رزولوشن این دستگاه حتی از FULL HD هم بیشتر است و در واقع این رزولوشن را هم پوشش می دهد.
این رزولوشن بالا برای نمایش فیلم های FULL HD و عکس های با کیفیت بالا مناسب است. همچنین بوسیله این رزولوشن بالا می توان در اتاق های کنفرانس نمایش اطلاعات را با بالاترین کیفیت انجام داد. 
نکته مهمی در مورد رزولوشن تصویر وجود دارد و آن رابطه آن با ابعاد تصویر و فاصله بیننده تا پرده نمایش است.
اگز فاصله بیننده تا تصویر بیش از حد معینی باشد چشم انسان برخی جزئیات را از دست می دهد و تصویر به اندازه ای که باید کیفیت ندارد. همچنین اگر بیش از حد به تصویر نزدیک باشید تصویر پیکسل پیکسل دیده می شود و چندان مطلوب نیست. بنابراین حد مشخصی برای این موضوع وجود دارد. شکل زیر این موضوع را بهتر نمایش می دهد.


به طور کلی در رزولوشن این ویدئو پروژکتور فاصله بیننده تا پرده نمایش باید حدود 3 برابر قطر تصویر باشد. البته رعایت دقیق این فاصله به صورت صد در صد الزامی نیست و ذکر این نکته بیشتر جنبه اطلاع رسانی داشته و در بسیاری مواقع رعایت این فرمول چندان عملی نیست.
در رابطه با رزولوشن تصویر نکته دیگری وجود دارد و آن نسبت طول به عرض تصویر و یا اصطلاحا ضریب منظری یا Aspect Ratio است. اگر ابعاد تصویر این پروژکتور را بر هم تقسیم کنیم به نسبت 16 به 10 می رسیم یعنی ابعاد تصویر با یکدیگر نسبت 16:10 دارند. 
مثلا اگر طول تصویر روی پرده 160 سانتی متر باشد ارتفاع یا عرض تصویر 100 سانتی متر خواهد بود. با دانستن طول تصویر می توان عرض یا ارتفاع تصویر را با دانستن این نسبت محاسبه کرد.

تکنولوژی تولید تصویر 
تکنولوژی تولید تصویر در این ویدئو پروژکتور 3LCD می باشد. در مورد معایب و مزایای این تکنولوژی می توانید به بخش مقالات سایت مراجعه کنید ولی مختصر آنکه برای کاربردهای عادی تفاوتی بین این تکنولوژی ها وجود ندارد. 

شدت روشنائی و کنتراست تصویر 
هر پروژکتور توان مشخصی در حداکثر شدت روشنائی دارد. در واقع شدت روشنائی تولیدی توسط ویدئو پروژکتورها با واحدی به نام Lumens شناخته می شود. هر چه شدت نورانیت تصویر بیشتر باشد تصویر پرنور تر دیده می شود و در نتیجه می توان تصاویر بزگتری تولید کرد. شدت روشنائی این ویدئو پروژکتور در واحد Lumens برابر 3200 است. که مقداری متوسط برای این کمیت به حساب می آید. با این شدت روشنائی در تاریکی می توان تصاویری تا قطر 7.5 متر نیز تولید کرد. البته همانطور که گفته شد در تاریکی. اگر نور محیطی وجود داشته باشد ابعاد تصویر قطعا باید کمتر باشد تا تصویر مناسب به نظر آید. هر چه نور محیطی کمتر باشد تصویر بهتر دیده می شود.
در اتاق های معمولی که نور محیطی وجود دارد با این شدت روشنائی به راحتی می توانید تصاویری با طول 2.5 متر ایجاد نمائید. 
همچنین اگر به این حد از شدت روشنائی احتیاج ندارید می توانید در تنظیمات پروژکتور حالت Eco را انتخاب کنید که شدت روشناپی تا 2240 Lumens کاهش می یابد و البته طول عمر لامپ دستگاه نیز به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می یابد.
کنتراست تصویر اختلاف بین بیشترین روشنائی و کمترین مقدار تولیدی توسط ویدئو پروژکتور است. هر چه نسبت کنتراست پروژکتوری بیشتر باشد تصویر بهتر به نظر می آید. به شکل زیر توجه کنید. 

در شکل فوق تصویر سمت راست کنتراست بیشتری دارد و زیبا تر به نظر می آید. 
نسبت کنتراست این ویدئو پروژکتور 15000:1 است که البته در استانداردهای ویدئو پروژکتورهای سینمائی مقدار خیلی بالائی نیست ولی مناسب به نظر می آید. در استفاده های سینمائی هرچه نسبت کنتراست بالاتر باشد بهتر است و فاکتور بسیار مهمی به شمار می آید. 

زوم اپتیکال و نسبت بزرگنمائی 
این پروژکتور نیز همانند بسیاری پروژکتورهای دیگر دارای زوم اپتیکال است. به این معنی که می توانید ابعاد تصویر را با چرخاندن حلقه ای نزدیک لنز کوچک و بزرگ کنید. ضریب بزرگنمائی این ویدئو پروژکتور 1.2 برابر است به این معنی که نسبت به کمترین بزرگنمائی می توان 20 درصد ابعاد تصویر را بزرگ کرد. 
اما شاید نکته مهم تری که وجود داشته باشد نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio پروژکتور باشد. نسبت بزرگنمائی بیان کننده نسبت فاصله پروژکتور تا تصویر به طول تصویر تشکیل شده روی پرده است. هرچه این مقدار کوچک تر باشد تصویر بزرگ تری ایجاد می شود. نسبت بزرگنمائی در این پروژکتور بین 1.38 تا 1.68 است. مثلا در نسبت بزرگنمائی 1.38 اگر فاصله تصویر تا پروژکتور 1.38 متر باشد طول تصویر تشکیل شده روی پرده 1 متر است. با استفاده از نسبت بزرگنمائی به راحتی می توان برای فاصله ای مشخص از پرده طول تصویر ایجاد شده را محاسبه کرد. همچنین با استفاده از ضریب منظری می توانید عرض یا ارتفاع تصویر را مشخص کرد. دانستن نسبت بزرگنمائی مخصوصا هنگام نصب پروژکتور بسیار کاربرد دارد. مثلا اگر در این پروژکتور پرده ای با طول 2 متر استفاده شود در نسبت بزرگنمائی 1.38 فاصله پرده تا ویدئو پروژکتور باید حدود 2.7 متر باشد. 
شکل زیر نسبت بزرگنمائی را بهتر نمایش می دهد. 


درگاه های ارتباطی 
این ویدئو پروژکتور دارای طیف وسیعی از درگاه های ارتباطی است. شاید مهم ترین ویژگی این دستگاه از این دیدگاه وجود ارتباط WIFI باشد که با استفاده از آن می توانید بدون نیاز به سیم اطلاعات را به پروژکتور ارسال کنید. همچنین 2 درگاه HDMI روی دستگاه موجود است که می توانید برای ارتباط با پخش کننده های خارجی مورد استفاده قرار گیرد. 

عمر لامپ ویدئو پروژکتور 
عمر لامپ این دستگاه در حالت حداکثر شدت روشنائی 5000 ساعت و در حالت Eco تا 10000 ساعت نیز افزایش می یابد. 

نتیجه گیری نهائی 
ویژگی های اصلی این دستگاه رزولوشن بالا و قابلیت اتصال بیسیم آن است. با اینکه این دستگاه قابلیت پخش کیفیت FULL HD را نیز دارد ولی بیشتر برای نمایش دیتاها با کیفیت بالا توصیه می شود.






فروش ویدئو پروژکتورهای روز دنیا توسط شرکت ایراژکتور

عملکرد پروژکتور Vivitek D755WT

این پروژکتور از نوع Ultra-Short-Throw  است. این به این معنی است که توسط این پروژکتور می توانید از فاصله ای بسیار کم تصاویری بسیار بزرگ تولید کنید. این نوع پروژکتورها طراحی شده اند تا بسیار نزدیک به پرده نمایش قرار گیرند و ایجاد تصویر کنند. یکی از محاسن این نوع پروژکتور در این است که سایه افراد که در پروژکتورهای معمولی هنگام عبور از جلوی پروژکتور روی پرده دیده می شود در این نوع به وجود نمی آید. همچنین در مکانهاییکه محدودیت فضا وجود دارد نیز بسیار کاربردی هستند. نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio  در این پروژکتور 0.35 است. حال این عدد به چه معنی است؟ این عدد بیانگر این است که نسبت فاصله پروژکتور تا تصویر به طول تصویر 0.35 است. یعنی مثلا برای ایجاد تصویری با طول 3.5 متر روی پرده کافیست پروژکتور را در فاصله 1 متری از پرده قرار دهیم. تصویر زیر بهتر مطلب را توضیح می دهد. 

شدت روشنائی این پروژکتور 3300 ANSI LUMENS  است و کنتراست آن 10000 به 1 است که این دو تولید تصاویری بسیار با کیفیت و جذاب را تضمین می کنند. 

دستگاه همچنین مجهز به درگاه DispalyPort جهت اتصال به دستگاه های صوتی و تصویری است. از آنجائیکه این پروژکتور برای استفاده های MultiMedia  طراحی و ساخته شده است مجهز به بلندگوی داخلی 20 وات است که بسیار قدرتمند است. رزولوشن دستگاه نیز مقدار بسیار خوب 1280X800 پیکسل است که برای نمایش فیلم با کیفیت HD  کاملا مناسب است. از این پروژکتور می توان برای ساخت مانیتورهای بسیار بزرگ و تکنولوژی Rear Projection  به خوبی استفاده کرد. برای این منظور می توانید با ما در این مورد تماس بگیرید. همچنین به بخش Rear Projection  در این سایت مراجعه کنید. 



 عملکرد ویدئو پروژکتور ها

عملکرد پروژکتور Vivitek QUMI Q6

این پروژکتوی با وزن بسیار کم 475 گرم می تواند همیشه همراه شما باشد و در جلسات و کلاس ها و یا موقعیت های دیگر شما را یاری کند. ضخامت این دستگاه فقط 34 میلیمتر است. رزولوشن دستگاه 1280 در 800 پیکسل و شدت روشنائی آن نیز 800 ANSI LUMENS  می باشد. نکته بسیار جالب در مورد این دستگاه عمر لامپ آن است. تکنولوژی لامپ این دستگاه از نوع LED  است و عمر آن 30 هزار ساعت برآورد می شود. به عبارت دیگر یک عمر با خیال آسوده با این دستگاه می توانید کار کنید. کنتراست آن نیز عدد بسیار عالی 30000 به 1 است و تصاویری بسیار دلنشین را ضمانت می کند. همچنین پروژکتورهای LED  حرارت کمتری نیز در حین کار تولید می کنند و از بابت نیز بسیار کاربردی هستند. نکته قابل توجه در مورد این دستگاه این است که با توجه به شدت نورانیت نسبتا کم این نوع پروژکتورها برای تولید تصاویر خیلی بزرگ مناسب نیستند. که البته برای چنین کاربردی هم ساخته و طراحی نشده اند. 

این پروژکتور دارای 2.5 گیگابایت حافظه داخلی است و می توانید مطالب آموزشی و یا فیلم و عکس تان را روی آن ذخیره کنید و در واقع نیازی به داشتن کامپیوتر در کنار آن ندارید که این نیز از ویژگی های بسیار جالب این دستگاه است. بسیاری از فایل های تصویری و ویدئوئی و حتی فایل های Microsoft Office  و PDF  و TXT  نیز بدون نیاز به کامپیوتر قابل نمایش هستند. 

همچنین دستگاه مجهز به بلندگوی داخلی با قدرت 2 وات است و از این بابت نیز بسیار کاربردی است. 

دستگاه همچنین در 7 رنگ بسیار زیبای مشکی، سفید،آبی کم رنگ، قرمز،نارنجی ، طلائی و خاکستری در دسترس است. 

دستگاه همچنین مجهز به Wifi داخلی است. ابعاد بسیار کوچک و در واقع جیبی بودن آن نیز یکی دیگر از ویژگی های بسیار خوب این دستگاه است. همچنین این مدل می تواند انتخاب بسیار خوبی برای تماشای فیلم با کیفیت HD  در فضاهای تاریک و نسبتا کوچک باشد. 


فاکتور نسبت بزرگنمائی (Throw Ratio)  در این پروژکتور 1.55 است. این بدان معنی است که فاصله تصویر تا پروژکتور 1.55 برابر طول تصویر خواهد بود. 










درگاه های ارتباطی ویدئو پروژکتور

درگاه های ارتباطی که معمولا در پروژکتورها دیده می شود به قرار زیر است.

VGA, Composite , Component , HDMI و گهگاه S-Video

همچنین بعضی از پروژکتورهای سطح بالا دارای درگاه DVI نیز می باشند.


درگاه VGA از ابتدا روی پروژکتورها وجود داشته و ظاهرا فعلا نیز خواهد بود. اما HDMI مهمترین دیگاهی است که باید در پروژکتور به دنبال آن گشت و تقریبا تمام پروژکتورهای امروزی چنین ارتباطی را دارند. همچنین پروژکتورهای حرفه ای احتمالا دارای درگاه SDI نیز هستند.

نکته ای که در مورد کابل های HDMI باید گفت این است که سعی کنید طول کابل مورد استفاده تان از 10 متر بیشتر نشود زیرا کابل حمانند آنتن عمل می کند و هرچه طول آن بیشتر شود نویز تصویر نیز افزایش می یابد. البته کیفیت کابل مورد استفاده نیز بسیار تاثیر گذار است. برای فواصل بیشتر می توان از تقویت کننده های مناسب این کار استفاده کرد.

همچنین بسیاری از پروژکتورهای امروزی دارای درگاه LAN می باشند که این امکان را فراهم می کند که پروژکتور را به شبکه داخلی متصل کرده و از طریق شبکه تعدادی پروژکتور را کنترل کنیم.

همچنین درگاه RS232 روی پروژکتورها برای تنظیم برخی مقادیر استفاده می شود که برای کاربراین معمولی کاربردی نیست.

پروژکتورهای مالتی مدیای امروزی معمولا دارای یک یا چند درگاه USB نیز می باشند که فهمیدن اینکه این درگاه ها برای چه کاربردی است همیشه یکسان نیست.

در برخی دستگاه ها این درگاه برای ماوس در نضر گرفته می شود. در برخی دیگر برای اتصال حافظه های جانبی جهت نمایش فایل های تصویری و ویدیوئی و یا PDF و Powerpointاست. همچنین از این دیگاه برای اتصال دانگل Wifi جهت برقراری ارتباط Wireless بین کامپیوتر و پروژکتور استفاده می شود.

بیشترین کاربرد درگاه USB جهت اتصال حافظه های جانبی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش شما بدون نیاز به کامپیوتر می توانید مطالب مورد نظرتان را فقط با اتصال حافظه جانبیUSB به پروژکتور پخش کنید.


همچنین برخی پروژکتورها دارای ارتباط Wireless هستند و می توانند بدون نیاز به کابل با کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و مطالب را پخش کنند. برخی دیگر دارای این ویژگی داخلی نیستند اما امکان اتصال دانگل Wifi را جهت ارتباط بیسیم بین کامپیوتر و پروژکتور فراهم می کنند. البته به دلیل محدودویت هائی که وجود دارد ممکن است در اتصال بیسیم مثلا فایل های ویدیوئی با کمی مشکل پخش شوند







مینی ویدئو پروژکتور شرکت ایراژکتور