irajector

ویدئو پروژکتورها ابزارهای بسیار جالبی هستند و می توانند تصویر را روی پرده در اندازه های مختلف نمایش دهند. در سال های اخیز به واسطه رشد تکنولوژی و سیستم های نرم افزاری و سخت افزاری فعالیت های بسیار جالبی در زمینه ویدئو پروژکتورها صورت گرفته است و ما توانائی انجام این شکل از فعالیت ها را که بعضی از آنها در ایران برای اولین بار انجام گرفته است داریم و شما می توانید در امور تبلیغاتی و چنین مواردی از ما مشاوره بگیرید و پروژه های خود را به ما بسپارید.

ویدئو پروژکتورها به واسطه اینکه تصویرشان می توان روی سطوح مختلفی تشکیل شود قابلیت های فراوانی پیدا می کنند که برخی از آنها عبارت اند از :

1. Multi Projection
2. Video Mapping
Multi Projection یعنی کنار هم قرار دادن چندین پروژکتور و تاباندن تصویر آنها روی سطحی مشخص و سپس یکی کردن تصویر حاصل از آنها برای ایجاد تصاویری پرنورتر و با رزولوشن بسیار بیشتر. مثلا فرض کنید 4 پروژکتور با رزولوشن FHD یا همان 1920X1080 را که شدت روشنائی هر کدام نیز 4000 Lumens است کنار هم قرار دهیم. ترتیب قرار دهی مثلا می تواند به صورت آرایه ای 2X2 باشد. خروجی تصویر بسیار جالب خواهد بود. شدت روشنائی 4 پروژکتور با هم جمع شده و شدت تصویری برابر 16000 Lumens را ایجاد می کنند. همچنین پیکسل ها نیز با هم جمع شده و رزولوشن بسیار بالا ئی در حدود 3800X2100 پیکسل را تشکیل می دهند. شکل زیر این موضوع را بهتر نشان می دهد.

طبقه بندی موضوعی

پروژکتور RZ47

پروژکتورهای سری SOLID SHINE کمپانی Panasonic با ترکیبی از تکنولوژی LED و Laser ویژگی های بسیار ارزشمندی را به دنیای پروژکتور معرفی کردند.

ویژگی های کلیدی این تکنولوژی به شرح زیر است:

20 هزار ساعت عمر لامپ و فیلتر هوا

ثابت بودن کیفیت تصویر در مدت بسیار طولانی بر خلاف پروژکتورهای رایج

شروع به کار و خاتمه سریع در روشن و خاموش شدن دستگاه

در این دستگاه تا 20 هزار ساعت بدون مراقبت و نگهداری می توانید با دستگاه کار کنید. نه تعویض لامپی در کار است و نه تمیز و یا تعویض فیلتر هوا وجود دارد. در خیلی از مواقع این زمان چنان زیاد است که پس از 20 هزار ساعت ممکن است کل پروژکتور را تعویض کنید. بنابراین به این دستگاه می توان گفت :

پروژکتوری برای یک عمر استفاده بدون مراقبت و نگهداری 

شدت نورانیت این پروژکتور 3500 ANSI LUMENS است که در طول زمان در این پروژکتور ثابت باقی می ماند. این موضوع بر خلاف پروژکتورهای معمولی است که در طول زمان با ضعیف شدن لامپ نورانیت آن کاهش می یابد. کنتراست تصویر نیز در این پروژکتور نسبت بسیار خوب 20000 به 1 است و تصویری با کیفیت را ایجاد می کند. ولی همچنان نمی توان لقب پروژکتور سینمائی را به طور کامل به این دستگاه اعطا کرد. اصولا پروژکتورهای مناسب سینمای خانگی نسبت کنتراست بهتری دارند مثل مدل AE8000 از Panasonic.  با این حال بر اساس آزمایش های انجام شده کیفیت تصویر این پروژکتور بسیار عالی ارزیابی شده و برای نمایش فیلم نیز به خوبی می توان از آن استفاده کرد. که البته به اعتقاد ما اگر فقط هدف نمایش فیلم و دیدن تصاویر باشد انتخاب های ارزان تر و بهتری نیز در بازار موجود است. 

پاناسونیک در بعضی از ویدئو پروژکتورهای خود قابلیتی به نام Daylight View Technology را قرار داده. این تکنولوژی اجازه می دهد در نور روز و مکان های پرنور تصاویر بهتر دیده شوند و کنتراست تصویر چندان کاهش نیابد. تصویر زیر این تکنولوژی را بهتر توضیح می دهد. 

این پروژکتور همچنین در نمایش تصاویر پزشکی نیز کاربرد دارد. در یک حالت تصویری که شبیه به استاندارد پزشکی DICOM PART14  است تصاویر X-ray خیلی واضح تر دیده می شوند. 

رزولوشن یا کیفیت تصویر FHD یا 1920X1080 پیکسل است. با اینکه رزولوشن این پروژکتور FULL HD می باشد اما کنتراست 20000 به 1 این پروژکتور خبر از پروژکتوری برای موارد سینمائی را نمی دهدو اصولا پروژکتورهای سینمائی کنتراست بسیار بهتری دارند. به اعتقاد ما این دستگاه برای سینمای خانگی طراحی و ساخته نشده است. همچنین با توجه به قیمت این دستگاه می توان چنین نتیجه گرفت که اگر هدف سینمای خانگی باشد می توان انتخاب های بهتری نیز داشت. البته کیفیت بالای رنگ این دستگاه تصاویری بسیار خوب را تضمین می کند. این رزولوشن بالا می تواند مناسب مواردی باشد که به رزولوشن بالا احتیاج است ولی بحث کنتراست تصویر چندان حیاتی نیست. مثل گالری ها یا موزه ها یا اتاق های کنفرانس با کیفیت و یا موارد دیگر. اجازه دهید رابطه بین کیفیت تصویر و فاصله ناظر تا صفحه را بررسی کنیم.

تصویر فوق نشان میدهد که هرچه رزولوشن بیشتر شود لازم است به صفحه نمایش نزدیک تر شویم. برای مثال در پروژکتوری با رزولوشن XGA حداقل فاصله باید حدود 5 برابر قطر تصویر باشد تا پیکسل ها تفکیک نشوند و تصویر یکدست دیده شود. خلاصه مطلب اینکه اگر رزولوشن های بالا مثل FULL HD را انتخاب می کنید باید به این نکته توجه کنید که کسانی که فاصله زیادی تا تصویر دارند ممکن است از این رزولوشن بالا نتوانند استفاده کنند. برای اینکه کیفیت تصویر در رزولوشن Full HD کاملا احساس شود لازم است که بیننده بیش تر از 3 برابر قطر تصویر از صفحه فاصله نداشته باشد. 

از دیگر ویژگی های بسیار عالی این دستگاه قابلیت کار کردن دستگاه به شکل 24 ساعته است. دستگاه های معمولی این قابلیت را نداردند و در صورت روشن بودن بیش از حد آسیب می بینند. اما این دستگاه این قابلیت را دارد. 

زوم اپتیکال 

این پروژکتور یک ویژگی بسیار عالی دیگر دارد و آن زوم اپتیکال بسیار قوی آن است. رنج زوم اپتیکال این پروژکتور 2X است که در نوع خود بسیار عالی است و این امکان را به شما می دهد از فاصله ای مشخص تصاویری با ابعاد گوناگون تولید کنید. 

اما نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio در این پروژکتور بین 1.46 تا 2.94 است. اما نسبت بزرگنمائی با Throw Ratio چیست؟ نسبت بزرگنمائی نسبت فاصله پروژکتور تا صفحه نمایش به طول تصویر ایجاد شده روی صفحه نمایش است. 

مثلا در این پروژکتور نسبت بزرگنمائی 1.46 به این معنی است که اگر مثلا فاصله پروژکتور تا صفحه نمایش 1.46 متر باشد طول تصویر ایجاد شده 1 متر خواهد بود. نسبت بزرگنمائی یا Throw Ratio در این پروژکتور در رنج Normal Throw تا Long Throw قرار می گیرد. 

نصب 

از دیگر ویژگی های حرفه ای این پروژکتور قابلیت حرکت تصویر و نصب پروژکتور در زاویه دلخواه است. پروژکتورهای حرفه ای قابلیتی به نام Optical Lens Shift دارند که این امکان را می دهد که بدون حرکت دادن پروژکتور تصویر را به سمت بالا و پائین و چپ و راست حرکت داده و دقیقا تصویر را با محل نمایش تنظیم کنیم. این پروژکتور چنین قابلیتی دارد. 

تصویر فوق اهرم Optical Lens Shift را نشان می دهد. 

دیگر ویژگی بسیار عالی این پروژکتور قابلیت نصب پروژکتور در هر زاویه ای است. پروژکتورهای معمولی را نمی توان بیش از مقدار مشخصی زاویه داد. زیرا این کار باعث می شود عمر لامپ دستگاه به شدت کم شود. اما این پروژکتور این قابلیت را دارد که مثلا پروژکتور را 90 درجه به سمت بالا گرفته و مثلا تصویر را روی سقف تشکیل دهیم.البته برای این کار باید تنظیماتی را درون منوی پروژکتور ست کنیم. 

علاوه بر قابلیت چرخش 360 درجه ای این پروژکتور قابلیت دیگری به نام Portrait Mode دارد که امکان نصب پروژکتور را در حالت پرتره فراهم می کند. ویژگی ای که تعداد  بسیار کمی پروژکتور این قابلیت را دارند. 


این ویژگی مثلا در گالری ها ، موزه هاو یا موارد این چنینی بسیار کاربردی و جالب خواهد بود. 

قابلیت چینش چند صفحه نمایش متصل به هم 

این قابلیت امکان کنار هم قرار دادن چند پروژکتور و ایجاد تصویری عریض را فراهم می کند. که البته در این پروژکتور این کار توسط سخت افزار انجام می شود و پیچیدگی های نرم افزاری وجود ندارد. 


قابلیت پخش 3D 

این پروژکتور بوسیله عینک های Active قابلیت پخش محتویات سه بعدی را فراهم می کند.

می توانید توسط اتصال به دستگاه Blue Ray شخصی تان اقدام به پخش تصاویر سه بعدی کنید. همچنین این دستگاه از رنج وسیعی از فرمت های 3 بعدی پشتیبانی می کند که این موارد عبارت اند از Frame Sequential , Frame Packing , side by side , top and bottom

قابلیت کار 24 ساعته و 7 روز هفته

از آنجائیکه در ساختمان این پروژکتور از لامپ استفاده نشده است این دستگاه می تواند بصورت 24 ساعته روشن باشد و بدون هیچ مشکلی کار کند. 

درگاه های ارتباطی 

یکی از مشکلات رایج در سیستم های پروژکتوری استفاده از کابل های با طول بلند است. وقتی طول کابل HDMI و یا VGA زیاد باشد نویز می تواند کیفیت تصویر را به شدت کاهش دهد. در این نسل از پروژکتور تکنولوژی جدیدی به نام  Digital Link معرفی شد. با این تکتولوژی می توانید تصاویر و اطلاعات را با استفاده از یک کابل CAT5e به پروژکتور منتقل کنید. نکته جالب اینجاست که طول کابل می تواند تا 100 متر باشد و این ویژگی بسیار ارزشمندی است. در بسیاری مواقع فاصله کامپیوتر تا پروژکتور ممکن است زیاد باشد و این تکنولوژی در این مواقع می تواند بسیار مفید باشد. 


ویدئو پروژکتور ایراجکتور - http://irajector.com

  • ویدئو پروژکتور

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی